Sprzedaż auta a OC - co się z nim dzieje?

Sprzedaż auta a OC - co się z nim dzieje?

Co się dzieje z ubezpieczeniem OC, kiedy sprzedajemy auto? Jakie są obowiązki po naszej stronie w związku z taką transakcją? Na co możemy liczyć? Przed jakimi zadaniami i formalnościami zostanie postawiony nowy nabywca pojazdu?

Sprzedaż samochodu a ubezpieczenie - czy zbywca musi coś z tym zrobić?

Kiedy znajdziemy nabywcę naszego pojazdu, bardzo często takie dodatkowe kwestie jak ważność przeglądu i ubezpieczenia OC są dodatkowym atutem sprzyjającym transakcji. Wtedy kierowca unika konieczności ponoszenia dodatkowych opłat, chociażby z OC po sprzedaży auta, które w innej sytuacji musiałby wykupić (a ono kosztuje nawet kilkaset złotych). Jednak zbycie pojazdu pozostawia pewne obowiązki sprzedającemu. Taki fakt musi on zgłosić do swojej Ubezpieczalni.

Zbycie pojazdu możemy zgłosić za pośrednictwem strony internetowej, wiadomości e-mail, czy listu (w zależności od praktyk ZU). Konieczne jest przedstawienie dokumentu, który potwierdza przeniesienie własności auta z dokładną datą. Z tym dniem też, ubezpieczenie OC przy sprzedaży auta przechodzi na nowego właściciela. Nie możemy wypowiedzieć umowy i żądać zwrotu składki. Mamy obowiązek przekazać polisę tak, aby nowy nabywca posiadał aktualną ochronę. Naszym obowiązkiem jest zgłoszenie zbycia samochodu, bo w innym przypadku, kiedy nabywca będzie miał szkodę, przez omyłkę możemy stracić zniżki i ponosić odpowiedzialność za zdarzenie. Lepiej uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z naprostowaniem takiej sprawy. 

Sprzedaż auta a ubezpieczenie - z czym przyjdzie się spotkać kupującemu?

Kupując auto, nabywca zyskuje polisę OC od sprzedającego. W zależności od praktyk stosowanych przez Zakłady Ubezpieczeń, może on po zgłoszeniu nabycia pojazdu wykonać rekalkulację składki. Dlaczego? Bo np. auto kupił młodociany kierowca, więc składka za samo ubezpieczenie OC zamiast wynosić 500 PLN, będzie wynosiła np. 1 000 PLN. Wtedy z Ubezpieczalni przyjdzie pismo do nabywcy z prośbą o dopłatę różnicy. W zależności od tego, jak się nam to opłaca możemy OC po sprzedaży auta wypowiedzieć, ale musimy pamiętać, że w naszym obowiązku leży wykupienie ubezpieczenia OC od dnia wypowiedzenia umowy, aby uniknąć zapłacenia kary dla UFG za brak posiadania ważnego ubezpieczenia, której wysokość jest uzależniona od okresu braku ochrony.

Niekiedy możemy w ogóle nie otrzymać rekalkulacji, albo przyjdzie nam dopłacić 50 PLN. Przy takiej sprzedaży auta, OC opłaca się zostawić dopłacając różnicę, bo za nową polisę zapłacimy w okolicach 300-400 PLN. Kolejną ważną kwestią, związaną ze sprzedażą samochodu a ubezpieczeniem jest to, że działa ono do momentu wygaśnięcia ochrony, który miał na polisie sprzedający (czyli nie będzie to równy rok, a być może 6 miesięcy, czy miesiąc). Dopłata nie wydłuża okresu ochrony, dlatego rozważając wypowiedzenie umowy musimy kalkulować, na ile nam się to opłaca (co innego dopłacić 50 PLN za 8 miesięcy ochrony, a co innego za 2). Umowę wypowiedzieć możemy w dowolnym momencie po zakupie i co ważne, taka umowa ubezpieczenia nie przedłuża się automatycznie – jak jest to zazwyczaj. Po stronie kupującego obowiązkiem jest wraz ze zbliżającym się końcem ubezpieczenia wykupienie nowego. Jeżeli wypowiadamy umowę w trakcie jej trwania, to pieniądze za niewykorzystany okres ochrony wracają do sprzedającego (bo to on opłacał składkę). 

OC przy sprzedaży auta - sprawdzenie ofert przez Internet

W momencie otrzymania rekalkulacji składki warto skorzystać np. z porównywarki ubezpieczeń. Wpisując tam swoje dane możemy zweryfikować, ile przyjdzie nam zapłacić za nową polisę, a jaką dopłatę otrzymaliśmy z Zakładu Ubezpieczeń. To samo dotyczy poszukiwania polisy OC przy kończącym się okresie ochrony. Ubezpieczenie OC można kupić online za pośrednictwem naszej strony. W ciągu 15 lat obsłużyliśmy ponad 1,5 mln Klientów. W razie trudności dostępna jest również nasza infolinia, która służy pomocą.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Może zainteresuje Cię również