Sprzedajesz auto za granicę i chciałbyś je wyrejestrować? A może sprzedałeś je w kraju i zależy Ci na zgłoszeniu zbycia pojazdu? W tym artykule omawiamy, jak postępować w przypadku sprzedaży auta w Polsce i za granicą, a także jak wygląda procedura jego wyrejestrowania.
Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży za granicę?
Gdy nasz pojazd zostaje sprzedany za granicę, wtedy stajemy przed koniecznością jego wyrejestrowania w Polsce. Co prawda, będzie mógł on zostać ponownie zarejestrowany w kraju, ale na ten czas nie podlega on pod polski Wydział Komunikacji. Zatem, jak wyrejestrować auto po sprzedaży? Do tego będziemy potrzebowali następujących dokumentów:
- Wypełniony wniosek z Wydziału Komunikacji;
- Dowód tożsamości;
- Dowód wpłaty za wyrejestrowanie pojazdu;
- Umowe kupna-sprzedaży samochodu lub fakturę (dowód sprzedaży);
- Oświadczenie właściciela o sprzedaży pojazdu za granicę;
- Kopia potwierdzenia zarejestrowania pojazdu za granicą.
Posiadanie tych dokumentów może okazać się konieczne do dokonania wyrejestrowania samochodu. Kopia potwierdzenia zarejestrowania może być trudna do uzyskania, dlatego nie zawsze uda nam się ją zdobyć i urzędnik będzie jej od nas wymagał. Opłata związana z wyrejestrowaniem samochodu wynosi 10 PLN i płatna jest w kasie w Urzędzie.
Kiedy wyrejestrowujemy samochód w Polsce?
Gdy sprzedamy auto w kraju, wtedy zgłaszamy tylko fakt jego zbycia! To wiąże się z tym, że nie ma konieczności jego wyrejestrowania, ponieważ nowy właściciel musi go przerejestrować na siebie – a co za tym idzie, automatycznie pozbawia nas to obowiązku jego wyrejestrowania. Konieczne jest wyrejestrowanie auta tylko w przypadku, gdy:
- Przekazujemy auto do stacji demontażu;
- Auto zostało skradzione i nie możemy go odzyskać;
- Sprzedaliśmy auto za granicą;
- Wykonaliśmy kasację pojazdu;
- Udokumentowaliśmy trwałą lub zupełną utratę pojazdu;
- Wycofano go z ruchu drogowego.
Jak zgłosić zbycie pojazdu w Polsce?
Sprzedaliśmy samochód w Polsce, więc spoczywa nas obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu. Na zrobienie tego mamy 30 dni. Jeżeli nie zgłosimy tej czynności w wyznaczonym terminie, zostaniemy ukarani grzywną w wysokości od 200 do 1 000 PLN. Takiego zgłoszenia dokonuje właściciel lub pełnomocnik. Jeżeli ktoś działa w imieniu właściciela, potrzebne będzie opłacenie i sporządzenie pełnomocnictwa, które kosztuje 17 PLN.
W Wydziale Komunikacji musimy mieć ze sobą wypełniony wniosek z Urzędu, dokument tożsamości, dowód uregulowania opłaty i ew. pełnomocnictwo. Do wniosku będą potrzebne dane dotyczące zbywcy i nowego nabywcy pojazdu.
Co jeszcze trzeba zrobić, jak wyrejestruje się samochód?
Sprzedając nasz samochód lub zgłaszając jego wyrejestrowanie powinniśmy pamiętać jeszcze o zgłoszeniu się do naszego Ubezpieczyciela. Dzień wyrejestrowania pojazdu wpływa na zakończenie okresu ochrony ubezpieczenia. Wtedy Zakład Ubezpieczeń wykonuję rekalkulację składki i zwraca nam pieniądze za okres, w którym polisa nie będzie musiała obowiązywać.
Zgłoszenie zbycia pojazdu w Polsce wpływa na to, że nasze ubezpieczenie OC przechodzi na nowego właściciela, a gdy minie okres ubezpieczenia, umowa wygasa automatycznie. Wtedy Zakład Ubezpieczeń ma prawo wykonać rekalkulację składki w oparciu o posiadane zniżki nowego nabywcy i żądać dopłaty lub wykonać zwrot części środków za ochronę.
Ubezpieczenie OC można również kupić w naszej porównywarce ubezpieczeń Wygodnie.pl.