Ubezpieczając samochód, mieszkanie, czy dom pojawia się kwestia dodatkowego rozszerzenia o ubezpieczenia Assistance. Co to jest?
Słowo jest zapożyczone z języka angielskiego i oznacza wsparcie, pomoc, ratunek. Najczęściej kojarzy nam się to z ubezpieczeniami i słusznie, gdyż to właśnie w ubezpieczeniach powstały produkty oferujące nam określoną pomoc w nieoczekiwanych zdarzeniach losowych powodujących kłopoty w życiu codziennym.
Najczęściej wykupujemy dodatkowo ubezpieczenie assistance związane z samochodem, oczekując pomocy na drodze w razie wypadku lub awarii. Ten produkt jest stosunkowo dobrze znany i często korzystamy z takiej pomocy. A jak to wygląda przy ubezpieczeniu domu lub mieszkania?
Ubezpieczenie Home assistance
Towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają w swojej ofercie rozszerzenie assistance także do ubezpieczeń majątkowych: do ubezpieczeń mieszkań, domów oraz do pakietów dla przedsiębiorstw z segmentu małych i średnich. Niektóre towarzystwa dodają do swoich produktów assistance na zasadzie darmowego dodatku obligatoryjnego. W zależności od oferty pakiety takie są mniej lub bardziej rozbudowane, zawierają różnego rodzaju pomoc nawet z usługami concierge (załatwianie różnego rodzaju spraw nie związanych ze zdarzeniem losowym). Również różna jest cena za takie usługi. A na jakie usługi możemy liczyć w ramach posiadanego home assistance?
Usługi w ramach Home assistance
Najczęściej w ramach ubezpieczenia home assistance oferowana jest pomoc z podziałem na określone grupy usług: assistance techniczny, assistance medyczny i assistance informacyjny.
Assistance techniczny to pomoc różnego rodzaju specjalistów jak np.: ślusarza, elektryka, technika urządzeń grzewczych, szklarza, murarza, dekarza, glazurnika, hydraulika, ślusarza, serwisanta sprzętu AGD i RTV oraz innych w zależności od oferty. Kiedy można skorzystać z takiej pomocy? Tu trzeba dokładnie poznać ofertę, gdyż firmy ubezpieczeniowe często ograniczają pomoc tylko do zdarzeń losowych objętych zakresem ochrony ubezpieczeniowej naszej nieruchomości. Np. z pomocy hydraulika będziemy mogli skorzystać tylko w sytuacji, gdy np. pęknie rura i zaleje nam mieszkanie. Natomiast w sytuacji awaryjnej, np. zatkanie rur, takiej pomocy już nie uzyskamy. Są oczywiście na rynku ubezpieczenia oferujące pomoc również w przypadku awarii, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się, czy na taką pomoc możemy liczyć w ramach naszej polisy.
Assistance medyczny (medical assistance) to pomoc w razie nagłego zachorowania, czy pogorszenia stanu zdrowia oraz w razie nieszczęśliwego wypadku. W ramach tego ubezpieczenia można liczyć na pomoc lekarza oraz pielęgniarki, którzy udzielą nam pomocy w nagłych sytuacjach. Ponadto często proponuje się też organizację i pokrycie kosztów transportu poszkodowanej osoby do placówki medycznej. W ramach medycznego assistance możemy też uzyskać informację o placówkach medycznych, a w niektórych przypadkach zorganizowane i opłacone zostaną korepetycje dla uczniów, którzy na skutek nieszczęśliwego wypadku zmuszeni będą do absencji w szkole.
Assistance informacyjny to biuro informacji wszelakiej. Dzwoniąc na infolinię operatora możemy poprosić o dane teleadresowe różnych usługodawców, sklepów, placówek gastronomicznych, hoteli. Uzyskamy informacje o wydarzeniach kulturalnych w naszej okolicy, uzyskamy informacje o najbliższych serwisach rowerowych, czy o godzinach pracy interesujących nas urzędów. Te informacje można oczywiście zdobyć samemu w internecie, ale czasem ta łączność z siecią jest utrudniona i wtedy pomoże nam właśnie ubezpieczenie assistance.
W niektórych przypadkach, w zależności od oferty, możemy też liczyć na assistance rowerowy (pomoc w drodze) lub na pomoc profesjonalnej firmy informatycznej w sytuacji np. ataku hakerskiego na nasz komputer, łącznie z odzyskaniem utraconych danych. Dodatkową opcją oferowaną przez niektóre firmy ubezpieczeniowe są wspomniane wcześniej usługi concierge. W ramach tej opcji możemy operatorowi zlecić np. zakup i dostarczenie kwiatów pod wskazany adres, organizację wczasów lub wycieczki, organizację pomocy do dzieci lub zwierząt domowych, czy rezerwację miejsca w ulubionej restauracji.
Home assistance - ile to kosztuje?
Pakiet podstawowy obejmujący podstawowe usługi typu prace hydrauliczne, ślusarskie, elektryczne, naprawcze sprzętów domowych najczęściej dostaniemy w prezencie w ramach ubezpieczenia domu lub mieszkania. Jeśli Ubezpieczyciel wskazuje za te usługi składkę, to jest to składka na poziomie kilku, kilkunastu złotych. Dodatkowe rozszerzenia i uzupełnienia pakietu podstawowego też nie są obarczone dużą składką. W droższych wariantach składka oscyluje na poziomie 100-200 PLN, w zależności od opcji. Kilkaset złotych może kosztować najbardziej rozbudowany wariant z usługami concierge i ochroną cybernetyczną.
Czy warto mieć ochronę Home assistance?
Zdecydowanie tak. Tyle, że trzeba pamiętać o tym, że nasza polisa mieszkaniowa posiada takie rozszerzenie. Najczęściej zapominamy, lub nawet nie wiemy, że w polisie mieszkaniowej mamy zawarte również usługi assistance i w razie jakiegoś przykrego zdarzenia (np. niedziałające ogrzewanie, popsuta pralka, brak światła) sami szukamy pomocy i jeszcze płacimy za tę pomoc. Można tych kosztów uniknąć korzystając z Centrum Pomocy Assistance naszego Ubezpieczyciela.
Dodatkowo należy też sprawdzić, czy przypadkiem nasza karta kredytowa nie jest rozbudowana o taką opcję. Banki, a w zasadzie ich centra serwisowe, też często udzielają takiej pomocy.
Kilka uwag podsumuwujących
1. Pamiętaj, że przy polisie mieszkaniowej najczęściej jest home assistance. Korzystaj z tego w razie ewentualnych kłopotów w domu/mieszkaniu.
2. Liczba usług jest ograniczona. Z pomocy specjalistów można skorzystać określoną ilość razy - w zależności od oferty.
3. Wybieraj assistance taki, który da Ci jak najszerszą pomoc, w tym również w razie awarii instalacji.
4. Usługi w ramach pakietu assistance organizuje operator zewnętrzny w imieniu Towarzystwa Ubezpieczniowego. Specjaliści przyjeżdżający na interwencję nie są pracownikami Zakładu Ubezpieczeń.
5. W razie konieczności uzyskania pomocy dzwoń do centrum alarmowego assistance (numer telefonu jest na polisie). Centrum zorganizuje pomoc, nie szukaj specjalisty na "własną rękę".