Masz pytania? Zadzwoń do nas

22 201 9001

Agenci dostępni w godzinach 8.00 - 20.00 (pon. - pt.)

lub zamów rozmowę

Ubezpieczenie home assistance - co to jest i komu to potrzebne?

Ubezpieczenie home assistance - co to jest i komu to potrzebne?

Ubezpieczając samochód, mieszkanie, czy dom pojawia się kwestia dodatkowego rozszerzenia o ubezpieczenia Assistance. Co to jest? 

Słowo jest zapożyczone z języka angielskiego i oznacza wsparcie, pomoc, ratunek. Najczęściej kojarzy nam się to z ubezpieczeniami i słusznie, gdyż to właśnie w ubezpieczeniach powstały produkty oferujące nam określoną pomoc w nieoczekiwanych zdarzeniach losowych powodujących kłopoty w życiu codziennym.

Najczęściej wykupujemy dodatkowo ubezpieczenie assistance związane z samochodem, oczekując pomocy na drodze w razie wypadku lub awarii. Ten produkt jest stosunkowo dobrze znany i często korzystamy z takiej pomocy. A jak to wygląda przy ubezpieczeniu domu lub mieszkania?

Ubezpieczenie Home assistance

Towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają w swojej ofercie rozszerzenie assistance także do ubezpieczeń majątkowych: do ubezpieczeń mieszkań, domów oraz do pakietów dla przedsiębiorstw z segmentu małych i średnich. Niektóre towarzystwa dodają do swoich produktów assistance na zasadzie darmowego dodatku obligatoryjnego. W zależności od oferty pakiety takie są mniej lub bardziej rozbudowane, zawierają różnego rodzaju pomoc nawet z usługami concierge (załatwianie różnego rodzaju spraw nie związanych ze zdarzeniem losowym). Również różna jest cena za takie usługi. A na jakie usługi możemy liczyć w ramach posiadanego home assistance?

Usługi w ramach Home assistance

Najczęściej w ramach ubezpieczenia home assistance oferowana jest pomoc z podziałem na określone grupy usług: assistance techniczny, assistance medyczny i assistance informacyjny.

Assistance techniczny to pomoc różnego rodzaju specjalistów jak np.: ślusarza, elektryka, technika urządzeń grzewczych, szklarza, murarza, dekarza, glazurnika, hydraulika, ślusarza, serwisanta sprzętu AGD i RTV oraz innych w zależności od oferty. Kiedy można skorzystać z takiej pomocy? Tu trzeba dokładnie poznać ofertę, gdyż firmy ubezpieczeniowe często ograniczają pomoc tylko do zdarzeń losowych objętych zakresem ochrony ubezpieczeniowej naszej nieruchomości. Np. z pomocy hydraulika będziemy mogli skorzystać tylko w sytuacji, gdy np. pęknie rura i zaleje nam mieszkanie. Natomiast w sytuacji awaryjnej, np. zatkanie rur, takiej pomocy już nie uzyskamy. Są oczywiście na rynku ubezpieczenia oferujące pomoc również w przypadku awarii, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się, czy na taką pomoc możemy liczyć w ramach naszej polisy.

Assistance medyczny (medical assistance) to pomoc w razie nagłego zachorowania, czy pogorszenia stanu zdrowia oraz w razie nieszczęśliwego wypadku. W ramach tego ubezpieczenia można liczyć na pomoc lekarza oraz pielęgniarki, którzy udzielą nam pomocy w nagłych sytuacjach. Ponadto często proponuje się też organizację i pokrycie kosztów transportu poszkodowanej osoby do placówki medycznej. W ramach medycznego assistance możemy też uzyskać informację o placówkach medycznych, a w niektórych przypadkach zorganizowane i opłacone zostaną korepetycje dla uczniów, którzy na skutek nieszczęśliwego wypadku zmuszeni będą do absencji w szkole.

Assistance informacyjny to biuro informacji wszelakiej. Dzwoniąc na infolinię operatora możemy poprosić o dane teleadresowe różnych usługodawców, sklepów, placówek gastronomicznych, hoteli. Uzyskamy informacje o wydarzeniach kulturalnych w naszej okolicy, uzyskamy informacje o najbliższych serwisach rowerowych, czy o godzinach pracy interesujących nas urzędów. Te informacje można oczywiście zdobyć samemu w internecie, ale czasem ta łączność z siecią jest utrudniona i wtedy pomoże nam właśnie ubezpieczenie assistance.

W niektórych przypadkach, w zależności od oferty, możemy też liczyć na assistance rowerowy (pomoc w drodze) lub na pomoc profesjonalnej firmy informatycznej w sytuacji np. ataku hakerskiego na nasz komputer, łącznie z odzyskaniem utraconych danych. Dodatkową opcją oferowaną przez niektóre firmy ubezpieczeniowe są wspomniane wcześniej usługi concierge. W ramach tej opcji możemy operatorowi zlecić np. zakup i dostarczenie kwiatów pod wskazany adres, organizację wczasów lub wycieczki, organizację pomocy do dzieci lub zwierząt domowych, czy rezerwację miejsca w ulubionej restauracji.

Home assistance - ile to kosztuje?

Pakiet podstawowy obejmujący podstawowe usługi typu prace hydrauliczne, ślusarskie, elektryczne, naprawcze sprzętów domowych najczęściej dostaniemy w prezencie w ramach ubezpieczenia domu lub mieszkania. Jeśli Ubezpieczyciel wskazuje za te usługi składkę, to jest to składka na poziomie kilku, kilkunastu złotych. Dodatkowe rozszerzenia i uzupełnienia pakietu podstawowego tez nie są obarczone dużą składką. W droższych wariantach składka oscyluje na poziomie 100-200 zł, w zależności od opcji. Kilkaset złotych może kosztować najbardziej rozbudowany wariant z usługami concierge i ochroną cybernetyczną.

Czy warto mieć ochronę Home assistance?

Zdecydowanie tak. Tyle, że trzeba pamiętać o tym, że nasza polisa mieszkaniowa posiada takie rozszerzenie. Najczęściej zapominamy, lub nawet nie wiemy, że w polisie mieszkaniowej mamy zawarte również usługi assistance i w razie jakiegoś przykrego zdarzenia (np. niedziałające ogrzewanie, popsuta pralka, brak światła) sami szukamy pomocy i jeszcze płacimy za tę pomoc. Można tych kosztów uniknąć korzystając z Centrum Pomocy Assistance naszego Ubezpieczyciela.

Dodatkowo należy też sprawdzić, czy przypadkiem nasza karta kredytowa nie jest rozbudowana o taką opcję. Banki, a w zasadzie ich centra serwisowe, też często udzielają takiej pomocy.

Kilka uwag podsumuwujących
1. Pamiętaj, że przy polisie mieszkaniowej najczęściej jest home assistance. Korzystaj z tego w razie ewentualnych kłopotów w domu/mieszkaniu.
2. Liczba usług jest ograniczona. Z pomocy specjalistów można skorzystać określoną ilość razy - w zależności od oferty.
3. Wybieraj assistance taki, który da Ci jak najszerszą pomoc, w tym również w razie awarii instalacji.
4. Usługi w ramach pakietu assistance organizuje operator zewnętrzny w imieniu Towarzystwa Ubezpieczniowego. Specjaliści przyjeżdżający na interwencję nie są pracownikami Zakładu Ubezpieczeń.
5. W razie konieczności uzyskania pomocy dzwoń do centrum alarmowego assistance (numer telefonu jest na polisie). Centrum zorganizuje pomoc, nie szukaj specjalisty na "własną rękę".

Ireneusz Drzewiecki
Ireneusz Drzewiecki

Ponad 25 lat doświadczenia w branży ubezpieczeniowej. Szkoleniowiec (współpraca z agentami i brokerami na terenie Polski), underwriter w zakresie ubezpieczeń majątkowych dla przedsiębiorstw i osób fizycznych. Współtwórca Ogólnych Warunków Ubezpieczenia dla mieszkań/domów, a także klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Komentarze

Dodaj komentarz

Porady ubezpieczeniowe

Może zainteresuje Cię również