Masz pytania? Zadzwoń do nas

22 201 9001

Agenci dostępni w godzinach 8.00 - 20.00 (pon. - pt.)

lub zamów rozmowę

Tachograf cyfrowy - jak działa to urządzenie?

Tachograf cyfrowy - jak działa to urządzenie?

Jakie dane gromadzi tachograf cyfrowy? Dlaczego został wprowadzony dla kierowców Unii Europejskiej? Czym są karty kierowców i karty warsztatowe? Na czym polega kalibracja tachografu i proces jego legalizacji?

Tachograf cyfrowy - czym jest i co weryfikuje?

Urządzenia te są stosowane do kontroli czasu pracy kierowców. Wszelkie informacje są zapisywane w pamięci wewnętrznej oraz na mikro procesowej karcie kierowcy. Odnośnie obsługi tachografu cyfrowego, kierowca podróżujący pojazdem powinien mieć włożoną kartę kierowcy w urządzenie po lewej stronie, natomiast zmiennik w prawej slocie urządzenia. Samo urządzenie posiada wbudowaną, małą drukarkę, która może wydrukować informacje z tachografu. 

Każdy kierowca ma obowiązek posiadania przy sobie papieru do urządzenia, ponieważ na każde życzenie funkcjonariusza kontroli musi on wydrukować informacje dotyczące czasu pracy, prędkości na trasie, czy pokonanego dystansu. Stąd dla wielu kierowców nauka obsługi tachografu cyfrowego jest niezbędna do odpowiedniego poruszania się w trasie. 

Wprowadzenie tych urządzeń miało dwa główne cele. Po pierwsze, tachograf miał wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowców, normując ich godzinowy czas pracy i ustalając limity. Po drugie, tworzy on zdrowe warunki do konkurowania wśród firm transportowych. Nie stosowanie się do przepisów dot. czasu pracy kierowców może wpłynąć na to, że osoba odpowiedzialna za niedopilnowanie prawidłowego przebiegu pracy może zostać ukarana karą więzienia, a sama firma może utracić prawo do wykonywania zawodu.

Obsługa tachografu cyfrowego - limity

W ciągu jednego dnia, kierowca może maksymalnie prowadzić pojazdy przez 9 godzin. W ciągu tygodnia limit ten wynosi 56 godzin, natomiast w ciągu 2 tygodni – 90 godzin. Na każde 4,5 godziny jazdy kierowca musi zrobić sobie przynajmniej jedną 45 minutową przerwę, którą może odebrać w całości lub podzielić ją na dwie (30 minut i 15 minut). Tachografy cyfrowe muszą odnotowywać takie informacje, dlatego za każdym razem kierowca ruszając w trasę, czy zatrzymując się na przerwę odnotowuje te dane na urządzeniu. 

W ciągu jednego dnia kierowcy przysługuje 11 godzinny okres wypoczynku. Jednak przez 3 dni w tygodniu kierowca może skrócić ten czas do 9 godzin. Dobowy odpoczynek musi być wykorzystany w ciągu 24 godzin. Pobierane dane z tachografu cyfrowego muszą być analizowane. Te dotyczące kierowcy co najmniej co 28 dni, natomiast te dotyczące pojazdu co najmniej co 90 dni.

Karty kierowców niezbędne od obsługi tachografu cyfrowego są wydawane przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji kierowcy. Wszystkie dane z kart i tachografów muszą być przechowywane przez okres 3 lat od daty ich zarejestrowania, jednocześnie zapewniając ich odpowiednie zabezpieczenie przed np. utratą lub dostępem osób nie posiadających uprawnień. W pamięci karty zostają zapisane np. dane o zdarzeniach z ostatnich 365 dni, czy szczegółowa prędkość pojazdu z minimum ostatnich 24 godzin jazdy.

Tachograf cyfrowy - kalibrazja i legalizacja

Aby prawidłowo korzystać z urządzenia należy je skalibrować. Sam proces polega na zaktualizowaniu i potwierdzeniu parametrów pojazdu magazynowanych w pamięci urządzenia przy użyciu karty warsztatowej, którą dysponują jednostki posiadające odpowiednie uprawnienia. Pierwszą kalibrację wykonuje się w ciągu 14 dni od rejestracji pojazdu. Potem proces trzeba powtarzać minimum co 2 lata. Są jednak sytuacje, które wymagają ponownej kalibracji tachografu cyfrowego. Może to być np. niepoprawne działanie urządzenia, wymiana opon, czy zmiana numerów rejestracyjnych pojazdu.

Po pozytywnym wykonaniu kalibracji otrzymuje się potwierdzenie prawidłowego dziania urządzenia w postaci legalizacji. To daje pewność firmie transportowej i kierowcy, że wszystko zostało wykonane poprawnie i działa jak należy. Wtedy wydawana zostaje specjalna nalepka legalizacyjna, która jest naklejana na słupku kabiny kierowcy, a także firma wykonująca kalibrację zakłada plombę, która uniemożliwia ingerowanie w urządzenie.

Ubezpieczenie OC ciężarowe

Jeżeli interesuje Cię ubezpieczenie samochodu ciężarowego, to zachęcamy do skorzystania z naszego kalkulatora ubezpieczeń, za pomocą którego możesz poznać cenę ubezpieczenia OC + ewentualne otrzymać propozycję dodatkowych rozszerzeń ze szczegółowym zakresem ochrony. Dla zainteresowanych Klientów jest dostępna również infolinia, która pomoże przy doborze ochrony.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Porady ubezpieczeniowe

Może zainteresuje Cię również