Samochody demonstracyjne - co mogę zyskać decydując się na zakup?

Samochody demonstracyjne - co mogę zyskać decydując się na zakup?

Rozważasz zakup auta demonstracyjnego? Jak wygląda stan takiego samochodu? Co z gwarancją producenta i możliwością leasingu? Jakie są wady i zalety wyboru samochodu demonstracyjnego?

Samochody demonstracyjne - w jakim są stanie?

Osoby, które chcą kupić prawie nowy samochód w atrakcyjnej cenie, często decydują się na samochód demonstracyjny. Jest to prawie nowy pojazd, który mógł być użytkowany przez dealera od 3 do maksymalnie 12 miesięcy. Wykorzystuje się go do krótkich jazd testowych (do 30 minut) dla potencjalnych Klientów. Plusem wyboru takiego pojazdu jest możliwość otrzymania atrakcyjnego rabatu na zakup od dealera, który może nawet sięgać 10% wartości pojazdu (nowe auta szybko tracą na wartości).

Przebieg auta demo oscyluje w okolicach 10 tysięcy kilometrów. Posiada on bogate wyposażenie, ponieważ jest on prezencyjną jednostką, która ma za zadanie pokazać wszystkie możliwości pod kątem doboru wyposażenia. Można sobie wyobrażać, ile osób i w jaki sposób prowadziło podczas jazd testowych takie auto, jednak musimy pamiętać, że wszystkie jazdy przebiegają w obecności pracownika salonu, którego obowiązkiem jest dbanie o powierzony samochód.

Auta demonstracyjne - co z gwarancją i sprzedażą?

Warto wiedzieć, że gwarancja producenta dot. auta obowiązuje od momentu rejestracji pojazdu, więc kiedy decydujemy się na samochód demonstracyjny, będzie ona obowiązywała już przez jakiś okres. Nie ma się czego obawiać. Dealerzy bardzo często oferują przy sprzedaży pakiet na wydłużenie gwarancji. Ze względu na kwestie podatkowe, samochody przeznaczone są do sprzedaży dopiero po 6 miesiącach (chodzi tutaj o ustawę o VAT – aby uznać auto za używane, musi być ono użytkowane przez więcej niż 6 miesięcy lub mieć przebieg powyżej 6 000  km).

Samochody demonstracyjne bardzo często są przygotowywane pod przyszłego nabywcę (jeżeli ktoś wynegocjuje z dealerem, że za np. za rok chciałby zakupić takie auto). Każdy dealer podpisuje z osobami, które będą kierowały autem protokół jazdy testowej, w którym potencjalny Klient przenosi na siebie odpowiedzialność za szkody podczas jazdy testowej, jeżeli będzie używał auta niezgodnie z jego przeznaczeniem.

Poza tym, dostępna jest możliwość finansowania auta w leasingu operacyjnym, gdzie dealer wystawi nam fakturę VAT na 23%. Auta demo mogą posiadać przy sprzedaży wiele dodatkowych gratisów, o których możemy nie wiedzieć (jak np. dodatkowy komplet opon na zimę lub lato, czy dywaniki).

Auta demonstracyjne - co może nieść potencjalne zagrożenie?

Na pewno w takich samochodach większemu zużyciu podlegają podzespoły mechanicznie. W karcie producenta zazwyczaj wymaga się ekonomicznej jazdy do określonego przebiegu, aby wszystkie podzespoły zaczęły odpowiednio działać, a w przypadku jazd testowych silnik i pozostałe części mogą zostać od razu wystawione na trudne warunki jazdy. Przez to, samochód demonstracyjny w przyszłości może wymagać szybszej wizyty u mechanika (mowa tutaj o silnym hamowaniu, przyśpieszaniu, skręcaniu itd.)

Takie pojazdy są żywą reklamą dla dealera, dlatego mogą być oklejone nalepkami reklamowymi. O ile zrobi to profesjonalna firma, to demontaż nie uszkodzi lakieru i nie pozostawi smug czy zarysowań. Jednak nie zawsze możemy mieć taką pewność, dlatego po demontażu warto się przyjrzeć, czy nie ma poważnych zarysowań, które na pierwszy rzut oka nie były widoczne. 

Ubezpieczenie OC/AC a samochody demonstracyjne

W zależności od formy finansowania auta i salonu w jakim kupujemy, sprzedawca dealera może zaproponować nam ubezpieczenie OC/AC, ale nie zawsze musi. Stąd aby lepiej mieć orientację w tym, czy za ubezpieczenie samochodu u dealera nie przyjdzie nam przepłacić, zachęcamy do skorzystania z naszego kalkulatora ubezpieczeń na stronie Wygodnie.pl. Porównywarka OC na naszej stronie przedstawi Ci oferty ubezpieczenia OC/AC z dostępnymi rozszerzeniami w kilku wariantach zakresu ochrony. Zawsze możesz zadzwonić też na naszą infolinię, która przygotuje dla Ciebie specjalną ofertę.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Może zainteresuje Cię również