Masz pytania? Zadzwoń do nas

22 201 9001

Agenci dostępni w godzinach 9.00 - 17.00 (pon. - pt.)

lub zamów rozmowę

Samochód zabytkowy - kiedy o nim mowa?

Samochód zabytkowy - kiedy o nim mowa?

Stare auta przyciągają uwagę nie tylko miłośników motoryzacji, ale także „przypadkowych” osób. Wspaniale prezentują się na szosie, dlatego są chętnie wybierane do sesji zdjęciowych oraz jako samochód do ślubu dla Młodej Pary. Zastanawiasz się, ile lat musi mieć samochód, żeby był zabytkiem? A może nie wiesz, jakie warunki trzeba spełnić, aby zarejestrować auto jako zabytkowe? Sprawdź!

Żółte tablice rejestracyjne

Żółte tablice są przeznaczone wyłącznie dla unikalnych i wyjątkowych samochodów, które zostały uznane za pamiątkę przeszłości. Auto musi spełniać szereg warunków technicznych, aby uzyskać pozytywną opinię konserwatora zabytków i otrzymać takie wyróżnienie. Wraz z upływem lat przepisy dotyczące przyznawania żółtych tablic zaostrzają się. Ma to przeciwdziałać obniżeniu rangi pojazdów zabytkowych. 

Co to jest auto zabytkowe?

Według ustawy Prawo o ruchu drogowym z 27 czerwca 1997 roku, samochód-relikt to pojazd wpisany do rejestru zabytków, wojewódzkiej ewidencji zabytków lub do inwentarza muzealiów. Aby auto mogło otrzymać żółte tablice rejestracyjne, musi spełniać następujące kryteria:

  • Być wyprodukowanym co najmniej 25 lat temu, a w niektórych województwach nawet 30 lat temu (w zależności od ilości dostępnych modeli tego samgo auta zabytkowego na terenie danego województwa)
  • Zwierać minimum 75% oryginalnych części
  • Nie być produkowanym od 15 lat (w odniesieniu do wybranego modelu samochodu)

lub:

  • Posiadać unikalną konstrukcję
  • Stanowić rzedki egzemplarz
  • Być użytkowanym przez ważną osobę
  • Brać udział w histroczynym lub sportowym wydarzeniu
  • Być potwierdzeniem ważnego etapu rozwoju motoryzacji

Decyzję o tym, czy samochód zostanie wpisany do rejestru podejmuje konserwator zabytków. Oprócz osobowych aut, żółte tablice rejestracyjne mogą otrzymać także motocykle, przyczepy (np. kempingowe), ciężarówki, samochody specjalne czy autobusy.

Korzyści posiadania samochodu zabytkowego

Posiadanie auta-zabytku oznacza szereg przywilejów i korzyści. Najważniejszy jest brak konieczności zachowania ciągłości ubezpieczenia OC. Właściciele samochodów reliktowych mogą zawierać polisy krótkoterminowe wyłącznie na czas użytkowania pojazdu, np. latem lub na zjazd miłośników motoryzacji. Wystarczy przed wyjazdem z garażu wyszukać odpowiedniej polisy w porównywarce ubezpieczeń na Wygodnie.pl. To doskonałe rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić pieniądze wydane na roczną polisę. Ponadto, wszystkie pojazdy zabytkowe są zwolnione z corocznych przeglądów.

Rejestracja samochodu jako zabytkowego daje także duże poczucie bezpieczeństwa na wypadek kolizji. Części do tych aut są unikatowe i drogie, a ich wartość jest poświadczona przez rzeczoznawcę. Dzięki temu po uszkodzeniu pojazdu proces wypłaty godnego odszkodowania przez towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy przebiega sprawnie i bez większych problemów.

Jak zarejestrować auto na zabytek?

Rejestracja samochodów zabytkowych to prosty, ale nieco długi proces. Składa się z trzech etapów:

Otrzymanie wpisu do ewidencji pamiątek przeszłości według przepisów prawa o ruchu drogowym

Najpierw należy znaleźć rzeczoznawcę do spraw techniki samochodowej. Po wycenie pojazdu specjalista wydaje opinię oraz kartę ewidencyjną auta, tzw. „białą kartę”. Dokumenty są dostarczane do konserwatora, który ocenia pojazd i wydaje decyzję o włączeniu samochodu do rejestru zabytków. Po otrzymaniu oświadczenia należy udać się do stacji kontroli pojazdów.

Wykonanie badania technicznego pojazdu zabytkowego w okręgowej stacji kontroli pojazdów

Badanie techniczne auta o charakterze reliktowym nie jest to standardowa procedura, jak w przypadku zwykłych samochodów osobowych. Najpierw należy złożyć wniosek o przeprowadzenie kontroli. Dokument zawiera wiele szczegółowych informacji, dlatego warto uzupełniać go z pomocą konserwatora zabytków. Następnie należy udać się ponownie do diagnosty, który musi zweryfikować zapisane informacje ze stanem rzeczywistym zabytyku, zawartymi w „białej karcie”. Jeśli wszystko się zgadza, właściciel otrzyma zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu drogowego, które zwalnia z konieczności powtarzania tego badania.

Wizyta w wydziale komunikacji właściwej ze względu na miejsce zameldowania

Zebrane dokumenty wraz z dowodem rejestracyjnym należy przedstawić w wydziale komunikacji, aby dokończyć proces rejestracji samochodu jako zabytek. Koszt uzyskania żółtych tablic rejestracyjnych to około 100 zł.

Obowiązki właściciela auta zabytkowego

Podniesienie rangi samochodu oznacza nie tylko przywileje, ale także obowiązki. Właściciel auta-zabytku musi pamiętać o:

  • Zachowaniu samochodu w jak najlepszym stanie - auto powinno stacjonować w miejscu suchym i osłoniętym od słońca i deszczu oraz być stale konserwowane odpowiednimi preparatami
  • Przeprowadzaniu naprawa z użyciem oryginalnych części
  • Konieczności konsultowania jakichkolwiek zmian w kontrukcji i układzie jezdnym pojazdu
  • Obowiązku uzyskania zgody konserwatora zabytków na wyjazd za granicę lub sprzedaż auta poza granice państwa

Za brak przestrzegania zasad posiadaczowi auta-zabytku grozi kara finansowa lub pozbawienia wolności.

Podsumowanie
1. Samochody zabytkowe posiadają żółte tablice rejestracyjne.
2. Aby pojazd stał się zabytkiem musi spełniać ściśle określone kryteria.
3. Będąc posiadaczami auta zabytkowego nie mamy konieczności zachowania ciągłości ubezpieczenia OC.
4. Rejestracja samochodu na zabytek to długa i skomplikowana procedura.
5. Posiadanie auta zabytkowego wiąże się z koniecznością jego pielęgnacji oraz konserwacji.

Komentarze

Dodaj komentarz

Porady ubezpieczeniowe

Może zainteresuje Cię również