Ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Miłośnicy czterech kółek to nie tylko pasjonaci najnowszych modeli aut. To również osoby z zamiłowaniem do starych, zabytkowych pojazdów. Posiadanie takiego samochodu i jego ubezpieczenie opiera się jednak na nieco odmiennych zasadach i regulacjach. Formalności jest sporo, jednak możliwość przejażdżki takim pojazdem, czy uczestnictwo w zlotach motoryzacyjnych jest dla hobbystów wystarczającą motywacją do tego, by zarejestrować pojazd na żółtych tablicach. Jak zatem przebiega ubezpieczenie samochodu zabytkowego?

Kiedy samochód można uznać za zabytkowy?

Pojazd zabytkowy to ten, który składa się minimum w 75% z oryginalnych części, a od daty jego produkcji minęło przynajmniej 25 lat. Im więcej części zostanie wymienionych na nowe, tym szybciej można utracić status pojazdu kolekcjonerskiego. Istnieje jeszcze jedno kryterium, mianowicie dany model / marka pojazdu nie może być produkowana od co najmniej 15 lat. Do pojazdów, które mogą liczyć na specjalny status pojazdu zabytkowego, zalicza się również auta wyróżniające się nietypową, oryginalną, wyjątkową konstrukcją, mające związek z istotnymi wydarzeniami historycznymi, sportowymi, które były użytkowane przez ważne osobistości, czy należą do bardzo rzadkich i niespotykanych na szeroką skalę pojazdów.

Formalności związane z rejestracją samochodu zabytkowego

Jak udowodnić, iż jest się właścicielem danego pojazdu? Można przedstawić stosowne dokumenty, mianowicie umowę sprzedaży, wystawioną na nowego właściciela fakturę VAT lub okazać decyzję z sądu, jeśli to właśnie sąd w wyniku różnych okoliczności musiał przyznać prawa do pojazdu danej osobie. W wyjątkowych sytuacjach, szczególnie w razie braku dowodu rejestracyjnego, można pod rygorem odpowiedzialności karnej zaświadczyć o braku wspomnianego dokumentu i na tej podstawie wpisać auto do rejestru zabytków.

Biała karta pojazdu

Spełnienie powyższych wymagań to tylko początek drogi, jaką musi przejść właściciel i jego pojazd zabytkowy. Następnym krokiem jest bowiem wyrobienie tak zwanej białej karty będącej dokumentem ewidencyjnym wydawanym w trzech egzemplarzach. Jeden otrzymuje właściciel, drugi Narodowy Instytut Dziedzictwa w Warszawie, a trzeci przekazywany jest Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Dokument ten jest niezbędny do tego, by wpisać pojazd do rejestru zabytków. Stanowi także podstawę do wystawienia zaświadczenia ważnego w kolejnym obowiązkowym miejscu, które należy odwiedzić - Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.

Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego

Udając się na przegląd pojazdu należy zabrać ze sobą także dowód własności auta oraz wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego. Ze względu na szczegółowość pytań, które zawiera, wiele osób decyduje się skorzystać z fachowego wsparcia w przygotowaniu wspomnianego dokumentu. Wizyta w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów jest krokiem, który zbliża właściciela do uznania jego auta za pojazd zabytkowy. W tym miejscu odbywa się przegląd pojazdu. Jeśli wszystko jest w porządku, właściciel otrzymuje zaświadczenie, że jego samochód może przemieszczać się po drogach publicznych.

Wizyta u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Komplet dokumentów należy przedstawić Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Jego zadaniem jest zapoznanie się z dokumentacją i podjęcie decyzji odnośnie wpisania auta do rejestru zabytków. Decyzja w tej kwestii jest zazwyczaj pozytywna. Może się jednak zdarzyć, że dany model samochodu występuje w określonym regionie stosunkowo często - wtedy zazwyczaj Konserwator Zabytków odmawia przyznania statusu pojazdu zabytkowego.

Jeśli jednak wszystko przebiegnie sprawnie i bez problemów, można przejść do rejestracji auta. Pojazd zabytkowy do rejestracji wymaga wszystkich wyżej wymienionych dokumentów oraz dodatkowo dowodu tożsamości właściciela. W wydziale komunikacji - prócz formalności - konieczne jest uiszczenie kolejnych opłat związanych z rejestracją oraz wydaniem żółtych tablic rejestracyjnych.

Ubezpieczenie pojazdu zabytkowego

Decydując się na pojazd zabytkowy, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków w celu ochrony auta na wszelki wypadek. Ubezpieczenie pojazdu zabytkowego to OC, które - w przypadku samochodów zabytkowych - można wykupić na okres krótszy, niż 12 miesięcy. Na jego wykup decydują się przede wszystkim właściciele pojazdów, którzy swoim autem wybierają się na sezonowe zloty. W takich okolicznościach mogą zdecydować się na ubezpieczenie samochodu zabytkowego na minimum 30 dni, a tym samym ponieść znacznie niższe koszty ubezpieczenia. To opcja pozwalająca zaoszczędzić, co w przypadku aut nie objętych statusem zabytku jest niemożliwe.

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego, czyli OC krótkoterminowe, można wykupić na wspomniany wyżej minimalny okres wynoszący 30 dni. Jeśli zachodzi taka potrzeba, okres ten może być dłuższy, w zależności od potrzeb i oczekiwań właściciela pojazdu. Należy jednak pamiętać o jednej kwestii - ubezpieczenie nie ulega przedłużeniu automatycznie. To oznacza, że właściciel musi dopilnować, aby pojazd posiadał ważne OC. W przeciwnym razie może zostać obciążony wysokim mandatem i karą, tak jak w przypadku zwykłych pojazdów, jeśli w okresie braku ubezpieczenia uczestnicy pojazdem w ruchu drogowym.

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego OC jest obowiązkowe wedle wspomnianych wyżej zasad. Jego cena może się różnić i być obliczana indywidualnie pod kątem modelu samochodu. Zdarza się również, iż wybrane firmy oferują stawki stałe. Jest to kwestia indywidualna, dlatego warto zorientować się w ofertach i wybrać najbardziej odpowiednią dla siebie. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego AC jest całkiem odrębną kwestią, która wymaga większego zaangażowania, obliczeń i formalności. Z tego względu może stanowić ofertę rzadko spotykaną, ustalaną indywidualnie, zależną od właściciela, jak i modelu jego pojazdu.

Kwestie związane z utrzymaniem i troską o pojazd zabytkowy

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest bardzo ważna sprawą, jednak nie jedyną. Będąc właścicielem takiego pojazdu należy troszczyć się o jego stan techniczny, aby w swojej oryginalnej formie służył jak najdłużej. Ograniczeniem jest tutaj konieczność konsultacji wszystkich ewentualnych zmian z konserwatorem zabytków. O ile drobne zmiany nie są problemem, tak w przypadku gruntownych napraw, jak skrzynia biegów, silnik, czy inne podzespoły - nie jest to już możliwe. Stały kontakt z konserwatorem zabytków, konieczność ochrony pojazdu przed kradzieżą, brak możliwości usunięcia pojazdu z listy aut zabytkowych to powody, dla których należy dobrze przemyśleć swoją decyzję o chęci rejestracji samochodu o wspomnianym statusie.

Dowiedz się, na czym polega rejestracja i ubezpieczenie pojazdu zabytkowego! Dlaczego taką decyzję należy gruntownie przemyśleć? Wyjaśniamy krok po kroku!

Może zainteresuje Cię również