Branża transportowa stale się rozwija. Na polskich drogach codziennie można spotkać setki ciężarówek i innych pojazdów przeznaczonych do transportu materiałów, które zastąpiły kolej, co znacząco przyspieszyło gospodarkę rynkową. Planujesz założyć flotę ciągników siodłowych? A może potrzebujesz pojazdu do okazjonalnego transportu produktów? Sprawdź, o czym musisz wiedzieć przed zakupem!
Wyróżnia się dwa rodzaje ciągników samochodowych: balastowe i siodłowe. Oba przeznaczone są głównie do ciągnięcia naczepy, która nie ma własnego napędu. Najpopularniejsze są auta w wersji z siodłem, które sprawia, że pojazd jest niezwykle skrętny nawet przy dużym obciążeniu. Jednak chętnie wykorzystywane są także ciągniki balastowe, ze względu na możliwość ciągnięcia przyczep o wielu osiach i dużej ładowności.
Rodzaje ciągników siodłowych
Pojazdy balastowe i siodłowe różnią się nie tylko liczbą osi czy skrętnością, ale takżę wagą oraz rozwiązaniami technologicznymi. Wśród dostępnych modeli wyróżnia się:
Lekkie ciągniki siodłowe - to, ile waży ciągnik siodłowy jest ściśle kontrolowane przez przepisy - zawiera je Dział II Obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z regulacjami prawnymi dopuszczalna masa całkowita ciągnika siodłowego z naczepą przeznaczoną do transportu intermodalnego i przewożącego kontenery nie może przekraczać 42 ton (dla pojazdu 2-osiowego) lub 44 ton (dla modelu 3-osiowego).
Na rynku z powodzeniem można znaleźć ciągniki o wadze 6 lub 7 ton, które razem z naczepą ważą nie więcej niż 12-13 ton, jak np. Scania P, Volvo FM, czy DAF CF. Kabiny tych samochodów zazwyczaj mają niewielkie rozmiary i są pozbawione wielu udogodnień m.in. łóżka, jednak doskonale sprawdzają się w transporcie krajowym oraz dla kierowców, którzy na noc wracają do domu. Dzięki niewielkiej wadze mają dużą ładowność, do nawet 27-28 ton!
Ciągniki siodłowe z hydrauliką - wbudowany zestaw hydrauliczny jest niezbędny w ciągnikach siodłowych z przyczepą. To nowoczesne rozwiązanie umożliwia wywroty oraz rozładunek paliw, a także gazu. Dzięki hydraulice cały proces przebiega sprawnie i bezpiecznie dla wszystkich pracowników. Układ jest także niezbędny do obsługi ruchomej podłogi w naczepach. Koszt instalacji systemu hydraulicznego wynosi kilkanaście tysięcy złotych w zależności od modelu auta.
Cena ubezpieczenia ciągnika siodłowego
Ciągniki samochodowe, tak jak pozostałe pojazdy mechaniczne zarejestrowane i dopuszczone do ruchu, muszą być objęte ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. Podczas jazdy tak dużym samochodem nietrudno o wypadek i spowodowanie uszkodzeń np. w infrastrukturze lub budynkach. Polisa OC chroni kierowcę przed poniesieniem finansowych konsekwencji po wyrządzonych szkodach oraz gwarantuje poszkodowanym godne odszkodowanie na pokrycie wszystkich zniszczeń.
Ciągniki siodłowe warto ubezpieczyć także od następstw nieszczęśliwych wypadków, zdarzeń losowych, kradzieży lub uszkodzeń spowodowanych przez kierowcę np. przez niewłaściwe parkowanie. Polisa AC jest wymagana m.in. przez leasingodawców. Jeśli masz prywatny samochód, możesz zrezygnować z Auto Casco, jednak nie jest to korzystne rozwiązanie w razie problemów na drodze.
Cena ubezpieczenia dla ciągnika siodłowego waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Na wysokość składki wpływ mają:
- model pojazdu, pojemność silnika oraz sposób użytkowania
- wysokość zniżek zgromadzonych przez właściciela
- ryzyko związane z poruszaniem się po drodze - polisa dla aut, które wyjeżdżają za granicę, a zwłaszcza poza Unię Europejską jest droższa niż dla samochodów przeznaczonych dla transportu krajowego
- historia ubezpieczenia oraz wypadków
- wysokość sum gwarantowanych
Aby poznać dokładną wycenę ubezpieczenia OC i AC, warto sprawdzić internetowy kalkulator ubezpieczeń, np. na Wygodnie.pl. Na stronie znajduje się czytelny formularz, który trzeba uzupełnić, aby agent wrócił do Ciebie z odpowiedzią i przedstawił Ci najkorzystniejszą ofertę. Decydując się na polisę z Auto Casco, warto zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, aby lepiej poznać zakres ochrony danego towarzystwa.
Zakup ciągnika siodłowego - leasing czy gotówka?
Pojazdy do transportu ładunków kosztują kilkaset tysięcy złotych. Niewiele początkujących firm dysponuje takim budżetem. Aby móc zainwestować w wysokiej jakości ciągniki siodłowe, warto rozważyć inną formę finansowania, czyli leasing. Dzięki temu rozwiązaniu można korzystać z samochodów bez dodatkowych kosztów, np. związanych z wkładem własnym i bez ryzyka obniżenia zdolności kredytowej, co jest niezwykle ważne zwłaszcza w początkowych latach prowadzenia przedsiębiorstwa.
Umowa leasingu jest zawierana zazwyczaj na okres od 2 do 6 lat. W tym czasie musisz dbać o pojazd, użytkować go zgodnie z przeznaczeniem, wykonywać niezbędne naprawy, regularnie spłacać raty oraz płacić za ubezpieczenie i wykonywać niezbędne przeglądy techniczne.
Możesz także kupić ciągnik siodłowy na własność z rynku pierwotnego lub wtórnego. Używane pojazdy są w dobrej cenie, jednak często mają duży przebieg kilometrów. Najkorzystniej kupować 2-3 letnie auta, np. poleasingowe, które były wykorzystywane wyłącznie w transporcie krajowym.
Ciągniki siodłowe są niezbędne w branży transportowej. Wykorzystaj je w swojej firmie i ciesz się płynącymi korzyściami!