Auta - tuning i jego postrzeganie przez instytucje

Auta - tuning i jego postrzeganie przez instytucje

Jakie są rodzaje tuningu auta? Na co zezwala prawo, a czego zabrania? Ile mogą kosztować takie zmiany w aucie? Co w przypadku, kiedy auto jest w leasingu? Jakie normy narzuca Państwo? Jak na tuning patrzą Ubezpieczyciele?

Auta tuningowane - od czego zacząć?

Poczucie stylu i gustu pozostawia wiele do dyskusji. Decydując się na zmiany wizualne naszego samochodu, aby uniknąć kiczu, lepiej postawić na jeden z popularnych stylów. Wtedy mamy pewność, że dobrze będą wyglądały nasze samochody. Tuning w wybranym wariancie po części pasuje do konkretnego modelu danej marki. Tutaj dobrze posiłkować się tym, co zobaczymy w Internecie. Zatem co można zmienić w naszym aucie?

Występuje kilka rodzajów tuningu – optyczny, mechaniczny oraz wyróżnia się jeszcze elektroniczny. Co można zmienić w wyglądzie optycznym? Auto po tuningu to przede wszystkim nowe felgi. Na rynku jest dostępna nieograniczona ilość wzorów, które będą pasowały jak ulał do wybranego stylu i samochodu. Nie obejdzie się również bez przeróbki karoserii, czyli tzw. body kit. Jest to najbardziej widoczna część przeróbek. Tutaj wymienia się nakładki zderzaków, montuje spoiler, nakładki progów, boki zderzaka przedniego i tylnego, nakładki błotników i wymienia się maskę. Nie zapominajmy o wydechu, którego wymiana ma na celu zwiększenie jego głośności i nadanie niepowtarzalnego charakteru aucie. Poza tym, możemy przyciemnić szyby, czy zamontować różnego rodzaju naklejki.

Ale auto tuningowane to nie tylko wygląd. W takich pojazdach wykonuje się chiptuning, zmienia układ napędowy i paliwowy, modyfikuje podwozie i wprowadza szereg zmian mających wpłynąć na lepsze właściwości jazdy. Są i takie osoby, które pracują nad autami wewnątrz. Montują różnego rodzaju dekodery, wymieniają obszycia foteli i pokrowców, gałkę do zmiany biegów, zegary, czy nawet cały kokpit. Modele samochodów, które są najpopularniejsze pośród osób tuningujących je, to BMW Serii 3, Audi A3, Honda Civic, Volkswagen Golf, Subaru Impreza, Nissan Silvia, Toyota Supra, a także Mitsubishi Lancer.

Ile może kosztować tuning auta i jakie są ograniczenia prawne?

Wszystko jest zależne od modelu i marki wybranego samochodu, jednak średnio koszt modyfikacji w pojeździe oscyluje w granicach 10% wartości nowego auta. Duży wpływ na cenę ma to, czy przeróbek dokonujemy sami, czy komuś je zlecamy. Aby auto po tuningu pozytywnie przeszło badanie techniczne i Policja nie miała się do czego przyczepić, warto zapoznać się z wymogami ustawy Prawo o ruchu drogowym i art. 66, rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, a także tym z dnia 16 grudnia 2003 roku w sprawie sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów i wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. 

Czego musimy pilnować? Tuning zgodny z prawem wyklucza zastosowanie nitro. Felgi nie mogą wystawać poza karoserię, a pojazd nie ma prawa generować wyższego hałasu niż 93dB (z zapłonem iskrowym) i 96dB (z zapłonem samoczynnym). Jest to szczególnie ważne przy wymianie tłumika. Każdy zamontowany element powinien posiadać właściwą homologację. Jeżeli w samochodzie przyciemniamy szyby, to musimy zachować odpowiedni współczynnik przepuszczania światła przez szybę. Tablice rejestracyjne mają obowiązek być oświetlone światłem białym tak, aby nie oślepiać kierowców. Jeżeli w trakcie kontroli zostanie stwierdzona nieprawidłowość, może nam zostać odebrany dowód rejestracyjny, a policjant ukaże nas mandatem.

Auto tuningowane a leasing - da się to pogodzić?

Dokonywanie wszelkich zmian w pojeździe, które jest w naszym posiadaniu poprzez leasing jest szczegółowo opisane w OWL (czyli Ogólnych Warunkach Leasingu). Niemniej, tuningowanie takiego pojazdu wymaga zgody właściciela, czyli w tym przypadku leasingodawcy. Ogólnie występuje taka zasada, że ingerencja w nieodłączne elementy pojazdu oraz w jego wygląd jest zabroniona, chyba, że da się go przywrócić do stanu początkowego. Poza tym, sam tuning wpływa na zmianę wartości auta, jednak leasingodawca nie zwróci na środków za zmiany, a może żądać dodatkowo pokrycia różnicy wartości do przywrócenia go do poprzedniego stanu. Wprowadzanie takich zmian może wpłynąć dla auta tuningowanego na utratę gwarancji fabrycznej.

Jak Ubezpieczyciel patrzy na samochód, który przeszedł tuning?

Niezależnie od tego, czy została zawarta tylko umowa ubezpieczenia OC, czy łącznie z AC, każdą zmianę w pojeździe powinno się zgłosić do Ubezpieczyciela. Tuning zwiększa wartość samochodu, dlatego jeżeli wykonuje go firma, powinniśmy gromadzić wszelkie faktury za wykonane prace. Jeżeli sami wprowadzamy zmiany, powinniśmy skorzystać z usług rzeczoznawcy, który wyceni nam aktualną wartość auta i przygotuje odpowiedni kosztorys, który będziemy mogli przekazać do Ubezpieczyciela. Ważne, aby zgłosić auto po tuningu przed wypadkiem.

Zmiany tego typu mogą skończyć się indeksacją składki, czyli podwyższeniem sumy ubezpieczenia np. w AC, więc będziemy musieli dopłacić do ubezpieczenia. Jeżeli podkręcimy silnik, również może to wpłynąć na cenę OC. Przyciemnianie szyb może wiązać się z koniecznością przedstawienia odpowiedniej dokumentacji i dosłaniu zdjęć do Ubezpieczyciela, aby uwzględnił on szkodę. W przypadku samego Autocasco musimy zwrócić uwagę, co jest definiowane jako pojazd i wyposażenie. Może się okazać, że np. nie otrzymamy odszkodowania za zniszczenie lub utratę niektórych dodatkowych elementów.

Jeżeli jesteś zainteresowany ubezpieczeniem OC/AC, z pomocą przychodzi nasze narzędzie kalkulator OC/AC. W kilka minut, uzupełniając formularz możesz zapoznać się z cenami ubezpieczenia kilku Zakładów Ubezpieczeń. W razie trudności jest dostępna nasza infolinia, która pomoże w doborze odpowiedniego zakresu ochrony.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Może zainteresuje Cię również