Od 1 czerwca 2024r. wchodzą w życie zmiany dotyczące zatrzymywania oraz zwrotu dowodu rejestracyjnego przez diagnostów. W przypadku niektórych pojazdów zmieni się także sam sposób przeprowadzania badań technicznych.
Diagnosta nie zatrzyma dowodu rejestracyjnego
- Nie będzie już fizycznego zatrzymania dokumentu przez SKP, który w kolejnym kroku odsyłany jest do organu rejestrującego, gdzie następnie właściciel pojazdu po okazaniu zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego z wynikiem pozytywnym fizycznie odbiera ten dowód. Od 1 czerwca 2024 roku stacja będzie zatrzymywała dowód rejestracyjny w sposób wirtualny i w ten sposób będzie także go zwracała - wyjaśnił portalowi dziennik.pl Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów.
Zgodnie z powyższym, kierowcy nie stracą dokumentu a otrzymają wpis o tym fakcie w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Badanie techniczne poza budynkiem Stacji Kontroli Pojazdów
Zmiany, które wejdą w życie, umożliwią również przeprowadzenie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami w miejscu innym niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.
Zgodnie z uzasadnieniem "(…)Dane o badaniach technicznych wykonanych w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów powinny być przekazane niezwłocznie po jego przeprowadzeniu, za pomocą posiadanych certyfikatów VPN i SSL do Centralnej Ewidencji Pojazdów, tak jak jest to w przypadku badań technicznych przeprowadzanych bezpośrednio w stacji kontroli pojazdów". Należy jednak pamiętać, że nie może to być pierwsze lepsze miejsce. Ustawodawca jasno określił, jakie wymogi muszą zostać spełnione, żeby w danym miejscu można było przeprowadzić badanie techniczne. Badanie ma być przeprowadzane na twardej nawierzchni przy pomocy urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN (kiloniuton), w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej, w wersji mobilnej. Dodatkowo w danym miejscu musi być ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu.