Na czym polega działanie układu wspomagania kierownicy? Jakie wyróżniamy jego rodzaje? Po czym poznać awarię wspomagania kierownicy i jaki płyn powinniśmy użyć do napełnienia zbiorniczka?
Wspomaganie kierownicy - do czego jest potrzebne?
W latach 90-tych, kiedy to na polskich drogach królowały Fiaty 126p, skręcanie wymagało sporo wysiłku, szczególnie podczas parkowania. Kierowcy z tamtego okresu bardzo dobrze pamiętają, jak wyglądał brak wspomagania kierownicy. Dziś układ ten stanowi podstawowe wyposażenie samochodu.
W starszych modelach spotykany jest w wersji hydraulicznej, natomiast w nowszych modelach występuje w wersji elektrycznej, czy jako hybryda – hydrauliczno-elektryczny. Sam układ wspomagania kierownicy odpowiada za zmniejszenie oporu podczas obracania kierownicy w pojeździe. W znaczącym stopniu poprawia on komfort jazdy.
Wspomaganie kierownicy - rodzaje układów
W układzie hydraulicznym, sercem jest pompa, którą napędza pasek klinowy lub wielorokowy, przez co tłoczy ona pod ciśnieniem płyn, który trafia do przekładni kierownicy. Sam układ w ruch wprawia jednostka napędowa. Drugi rodzaj to elektryczne wspomaganie kierownicy. Układ napędza silnik elektryczny, który zasilany jest prądem z alternatora. W zależności od konkretnego modelu auta i marki producenta, taki układ może mieć odmienne podzespoły i jego praca może się nieznacząco różnić.
Awaria wspomagania kierownicy - jak się przejawia?
Gdy przestaje działać układ hydrauliczny, warto sprawdzić, czy nie wycieka z niego płyn. Sama głośna praca układu może świadczyć o tym, że należy dolać płynu do wspomagania kierownicy lub kończy się żywotność pompy. Jej wymiana może kosztować kilka tysięcy, dlatego wiele osób decyduje się raczej na jej regenerację. Zużyciu może ulec także pasek napędzający pompę (wydaje charakterystyczny dźwięk). Koszt jego zakupu to kilkadziesiąt złotych.
Awaria w elektrycznym układzie kierownicy wymaga podpięcia komputera diagnostycznego, za pomocą którego sprawdza się błędy w systemie. Jego gorsza praca może być spowodowana słabo działającym akumulatorem lub alternatorem. Zepsuć się może również czujnik kąta skręcania, a same układy elektryczne mogą się czasami przegrzewać (jeżeli na zewnątrz panuje upał). To powoduje jego nieprawidłowe funkcjonowanie.
Płyn do wspomagania kierownicy - jaki trzeba dolać?
Wiele osób podejmuje się samodzielnie dolania płynu do układu wspomagania kierownicy. Na początku, pod maską samochodu trzeba odszukać zbiorniczek wyrównawczy. Jest on oznaczony symbolem kierownicy lub napisem „power steering fluid”. Przed zakupem płynu warto zapoznać się z zaleceniami producenta, ponieważ występuje jego kilka rodzajów (mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny). W zależności od modelu i marki pojazdu, zaleca się jego wymianę po przejechaniu określonej liczby kilometrów lub, gdy zauważymy jego ubytek (sami lub poinformuje nas o tym komputer pokładowy).
Po czym rozpoznać awarię w układzie?
Jeżeli zauważymy, że potrzebujemy sporo wysiłku przy skręcaniu lub zapali się kontrolka wspomagania kierownicy, może to świadczyć o uszkodzeniu układu. Kontrolka występuje w postaci pomarańczowej lub czerwonej kierownicy na desce rozdzielczej. Brak wspomagania nie wyklucza możliwości skręcania, jednaj wymaga więcej siły od kierującego. Podczas holowania należy pamiętać, aby umieścić kluczyk w stacyjce, aby nie zablokował się nam układ kierowniczy.