Masz pytania? Zadzwoń do nas

22 201 9001

Agenci dostępni w godzinach 8.00 - 20.00 (pon. - pt.)

lub zamów rozmowę

Tempomat - jak działa takie urządzenie?

Tempomat - jak działa takie urządzenie?

Czym jest tempomat? Dlaczego stosuje się go w pojazdach? Jakie są jego rodzaje i za co odpowiada? Plusy i minusy korzystania z tego typu urządzenia.

Tempomat - kiedy powstał i jak działa?

Wymyślono go za oceanem w 1945 roku, ale zastosowano w praktyce dopiero 20 lat później. Dawniej był on symbolem klasy pojazdu, lecz dziś zalicza się go jako podstawowe wyposażenie wielu aut. W tamtych latach zdobył on względy kierowców samochodów ciężarowych, którzy podróżowali po autostradach Stanów Zjednoczonych. Dzięki nie mu nie musieli trzymać „nogi na gazie”, a jednocześnie zmniejszali spalanie auta do nawet 10%. 

Dziś tempomat występuje głównie jako urządzenie elektroniczne, które samodzielnie steruje przepustnicą, aby utrzymywać stałą prędkość, niezależnie od warunków zewnętrznych, bez ingerencji kierowcy po jego włączeniu. Nie zaleca się jego użytkowania przy niskich prędkościach i w terenach zabudowanych, jednak w trakcie dalszych podróży, znacząco poprawia on komfort jazdy. Oznaczany jest on symbolem wskazówki i licznika, a przepustnica ustawia odpowiednią prędkość weryfikując dane z czujnika położenia hamulców, przyśpieszenia, a także sygnałów komputera pokładowego. Na samą jego pracę wpływają również kontrolki usterek, czy temperatury silnika.

Jak działa tempomat? Jak go włączyć i wyłączyć?

Urządzenie znajduje się w kabinie kierowcy np. w kierownicy, osobnej dźwigni przy kierownicy lub na desce rozdzielczej. Regulator PID bierze pod uwagę prędkość jazdy z czujnika położenia pedałów przyśpieszenia lub komputera pokładowego. Gdy osiągniemy pożądaną prędkość i wciśniemy jego przycisk, układ uruchamia się. Możemy zwiększać prędkość lub zmniejszać za pomocą przycisków „+” i „-„. 

Tempomat rozłączy się, gdy wciśniemy pedał hamulca lub sprzęgła. Zapamiętuje on zadane parametry jazdy, dlatego gdy chcemy wrócić do poprzedniej prędkości, wystarczy go włączyć.

Rodzaje tempomatów, ich wady i zalety

Występuje kilka rodzaj tempomatów: CSS (podstawowe funkcjonalności), ACC/ICC (tempomaty aktywne), a także PCC (te służące do samochodów ciężarowych). Tempomat aktywny to rozbudowana wersja, która dodatkowo analizuje warunki drogowe. Najczęściej montowany jest w droższych autach z automatyczną skrzynią biegów. Jego radary badają stan podłoża, a także np. odstępy od innego auta. Odczytują one, czy pojazd przed nami zwalnia lub przyśpiesza i następnie dostosowują prędkość naszego samochodu do zachowania kierowcy przed nami. 

Plusem takiego rozwiązania jest możliwość zachowania płynnej jazdy, która przekłada się na ekonomiczne spalanie. Sam tempomat może się przydać w sytuacji, kiedy nie chcemy przekraczać limitów prędkości. Odciąża on również kierowcę od ciągłego przyśpieszania lub zwalniania. Minusem natomiast jest to, że spada czujność i poziom koncentracji kierowcy, przez co o wiele trudniej jest reagować w przypadku nagłego zdarzenia na drodze. 

Płynne odnawianie się ubezpieczenia OC

Jeżeli chciałbyś kupić ubezpieczenie OC przez Internet i jednocześnie bez wychodzenia z domu odnawiać je wtedy, gdy się skończy okres ochrony, to zachęcamy do skorzystania z naszej porównywarki ubezpieczeń Wygodnie.pl. Wystarczy kilka minut, aby sprawdzić cenę OC najpopularniejszych Zakładów Ubezpieczeń w Polsce. W razie trudności nasza infolinia służy pomocą.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Porady ubezpieczeniowe

Może zainteresuje Cię również