Masz pytania? Zadzwoń do nas

22 201 9001

Agenci dostępni w godzinach 8.00 - 20.00 (pon. - pt.)

lub zamów rozmowę

Miernik lakieru - sposób na sprawdzenie auta przed zakupem

Miernik lakieru - sposób na sprawdzenie auta przed zakupem

Jedziesz na oględziny samochodu, który zamierzasz kupić? W tym artykule omawiamy, czym jest miernik lakieru, jak się nim posłużyć i o czym nas poinformuje. Omawiamy, jak prawidłowo wykonać oględziny czujnikiem i o czym powinniśmy pamiętać.

Miernik lakieru - jak działa?

Zakup auta wiąże się ze sporym wydatkiem, a tym samym często decydujemy się na wsparcie finansowe w postaci kredytu. Chcielibyśmy dobrze zaplanować wydatki, aby ograniczyć koszty związane z późniejszymi nakładami na nieplanowane naprawy. Wiele osób podczas oględzin samochodu zabiera ze sobą miernik grubości lakieru. Do czego służy takie urządzenie?

Za pomocą miernika możemy sprawdzić stan blacharski samochodu, bez konieczności wizyty w specjalistycznym warsztacie. Bada on grubość warstwy lakieru, która może wskazywać, że któryś z elementów auta był malowany. Do zbadania takich parametrów wykorzystywana jest indukcja elektromagnetyczna lub tzw. metoda prądów wirowych. W ten sposób czujnik lakieru mierzy grubość warstwy niemetalicznej (warstwy lakieru, szpachli, czy plastiku) na podłożu metalicznym (takim jak stal, stal ocynkowana, niektóre stopy aluminium). Wynik takiego badania odczytuje się w mikrometrach (μm), czyli jednej milionowej metra. Miernik pokazuje wartości po prostopadłym przyłożeniu go do wybranego elementu w samochodzie. Może on posiadać sondę wbudowaną w konstrukcję urządzenia lub na przewodzie, które umożliwi nam dodatkowo zbadanie trudno dostępnych miejsc.

Czujnik grubości lakieru - jakie są prawidłowe wartości?

Warstwa lakieru na całej powierzchni auta powinna być mniej więcej równa. Dopuszczalna jest różnica w grubości wynosząca średnio 30-40%. Wpływ na taki stan odczytu mają poszczególne elementy w pojeździe, które pokryte są różną grubością lakieru. Zanim przystąpimy do użycia miernika lakieru, powinniśmy go dobrze skalibrować według instrukcji. Na stal i badane miejsca położona jest zazwyczaj warstwa ocynku, podkład, właściwy kolor i lakier bezbarwny. 

Fabryczna grubość lakieru wacha się w przedziale 70-170 μm. Samochody pochodzące z Japonii lub Korei Południowej posiadają zawsze cieńszą warstwę lakieru (takie standardy). Ponadto, grubość lakieru w zależności od wybranego modelu samochodu będzie się i tak różnić, tak samo w przypadku wybranego elementu. Ogólnie można założyć, że jeżeli podczas badania czujnikiem lakieru któryś z elementów pokaże wartości powyżej 200 μm oznacza to, że ten element był prawdopodobnie szpachlowany i malowany. 

Miernik grubości lakieru - jak prawidłowo przeprowadzić badanie?

Gdy udajemy się na miejsce oględzin auta, kluczową rolę odgrywają warunki atmosferyczne. Jeżeli jest mróz lub silny upał, wartość odczytu może nie być dokładna. Idąc dalej, badana powierzchnia powinna być czysta, ponieważ zabrudzenia mogą również wpłynąć na odczyt z czujnika grubości lakieru. Nasze sprawdzanie auta warto zacząć od dachu, ponieważ jest to element najrzadziej malowany w pojeździe, więc wtedy zyska się orientacyjną grubość lakieru. 

W pojeździe, sprawdza się takie elementy jak dach, maskę, klapę bagażnika, przednie i tylnie błotniki, drzwi, progi. Każdy badany element warto zbadać w kilku miejscach miernikiem lakieru, ponieważ nie zawsze cały element zostaje pomalowany. Wyniki zapisujemy na kartce lub w aplikacji mobilnej i porównujemy do pozostałych elementów, znajdujących się np. po drugiej stronie auta. Koszt miernika wynosi średnio koło 200 PLN, ale są również warsztaty, z których możemy je wypożyczyć. Warto pamiętać, że zawierając umowę kupna-sprzedaży samochodu, akceptujemy ewentualne uszkodzenia, które wykryjemy. 

Czego się dowiemy używając czujnika lakieru?

Jeżeli decydujemy się na zakup auta z komisu lub od sprzedawcy, musimy wiedzieć, że chcą oni zarobić na transakcji. Miernik nie tylko wskaże nam, że dany element był poddany renowacji. Może to świadczyć o tym, że niektóre elementy znajdujące się np. pod nim mogą być uszkodzone. Tak było w moim przypadku. Badanie przedniego zderzaka wykazało, że coś było przy nim robione. Na miejscu nie mogliśmy sprawdzić tego dokładnie. Później okazało się, że zbiornik płynu do spryskiwaczy, pompka i przewody, dokładnie znajdujące się pod miejscem pomiaru były uszkodzone, a ich naprawa w następstwie kosztowała kilkaset złotych. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto w dostępny, możliwy sposób sprawdzić elementy, czy działają one właściwie. Może stanowić to punkt odniesienia ku dalszej negocjacji.

Ubezpieczenie samochodu na Wygodnie.pl

Pamiętaj, że aby poruszać się legalnie po polskich drogach potrzebujesz ważnego badania technicznego auta, a także ubezpieczenia OC. Na naszej stronie możesz sprawdzić cenę swojego ubezpieczenia, wpisując w formularz odpowiednie dane. Jednocześnie pokazujemy kilka ofert z różnych Towarzystw Ubezpieczeniowych. Zachęcamy do wypróbowania naszej porównywarki ubezpieczeń.

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Porady ubezpieczeniowe

Może zainteresuje Cię również