Masz pytania? Zadzwoń do nas

22 201 9001

Agenci dostępni w godzinach 8.00 - 20.00 (pon. - pt.)

lub zamów rozmowę

Kontrolki w samochodzie - jak je właściwie odczytywać?

Kontrolki w samochodzie - jak je właściwie odczytywać?

Zastanawiasz się, co oznacza dany kolor kontrolki? Jakie problemy mogą wskazywać kontrolki w samochodzie? Jak powinien zachować się kierowca, kiedy pojawi mu się dany komunikat na desce rozdzielczej? Rozkładamy znaczenie ikonek na czynniki pierwsze.

Kontrolki w samochodzie - po co są i co znaczy wybrany kolor?

Samochody są maszynami, których podzespoły ulegają zużyciu lub awarii. Aby wypracować sposób komunikacji pojazdu z kierowcą zastosowano kontrolki w aucie. Znajdziemy je na desce rozdzielczej, a czasami również na ekranie komputera pokładowego. Ich głównym zadaniem jest informowanie kierowcy o sprawności systemów, czy ich aktualnym działaniu. Dlatego gdy czujniki wykryją jakiś problem lub chcą dać znać kierowcy, że np. światła działają, na desce rozdzielczej pojawiają się odpowiednie komunikaty.

Aby kontrolki samochodowe wzbudzały u kierowcy odpowiednie reakcje, zastosowano symbolikę kolorystyczną, która nawiązuje do powszechnej sygnalizacji świetlnej. Funkcję informacyjną pełnią kontrolki koloru zielonego i niebieskiego. Przykładem może być np. zielona kontrolka od migania kierunkowskazu, czy niebieska kontrolka od świateł drogowych. 

Kolorem żółtym lub pomarańczowym są oznaczone kontrolki informacyjno-ostrzegawcze. Co prawda, nie wymagają one natychmiastowego zatrzymania przez kierowcę pojazdu, ale mogą wskazywać na wystąpienie jakiegoś problemu (np. kończące się paliwo, niskie ciśnienie w oponach). Kontrolki takie, jak niesprawność poduszki powietrznej, układu wspomagania kierownicy, czy ABS, w zależności od producenta auta mogą być pomarańczowe, ale i czerwone. Rozbieżność kolorów w kontrolkach samochodowych może wskazywać na skalę problemu w wybranym aucie, dlatego gdy pali się kolor czerwony, powinniśmy natychmiast reagować (zatrzymać pojazd tak jak na czerownym świetle na skrzyżowaniu - ale w bezpiecznym miejscu). Uszkodzenie jakiegoś układu należy potraktować tak samo poważnie i nie można odkładać wizyty u mechanika w nieskończoność. Kolor żółty, czy pomarańczowy pełni też funkcję informacyjną (np. że mamy włączone ogrzewanie tylnej szyby, czy na drodze mogą wystąpić oblodzenia). 

Ikonki w samochodzie, które mają kolor czerwony mają charakter ostrzegawczy. Wskazują one poważny problem, na który natychmiast powinniśmy zareagować. W przypadku kontrolki oleju, czy hamulca ręcznego możemy spróbować sami zaradzić takiej sytuacji (dolewają oleju do silnika, czy spuszczając hamulec ręczny). Ale w innych przypadkach konieczna będzie wizyta u mechanika. Aczkolwiek w niektórych pojazdach, czerwona śnieżka oznacza po prostu na zewnątrz temperaturę poniżej 0°C.

Kontrolki w samochodzie - pomarańczowe lub żółte

Kontrolki w samochodzie pomarańczowe

Kontrolka silnika

Kontrolka, która jest widoczna przy zapalaniu pojazdu to ta od silnika. Jeżeli nie zgaśnie po uruchomieniu, może wskazywać na wiele problemów, ponieważ jest najmniej precyzyjna. Począwszy od np. niedomkniętego wlewu paliwa, jeżeli nie została zaprojektowana inna, aż po zatkanie zaworu EGR lub jego uszkodzenie. Czasem ostrzega o awarii modułu lub silnika. W tej sytuacji lepiej udać się do mechanika, aby zweryfikować w czym tkwi problem. 

Kontrolka koła zębatego z wykrzyknikiem

Ta kontrolka w aucie odpowiada za informowanie nas o stanie skrzyni biegów i jednostki napędowej. Skala problemu może być różna. Wskazywać może na niski poziom oleju w skrzyni biegów, który łatwo można uzupełnić lub jej awarię. Niemniej, jest to poważny problem, a jego zbagatelizowanie może skończyć się zatarciem skrzyni biegów i jej wymianą. Lepiej udać się do mechanika, w szczególności, jeżeli jest to automatyczna skrzynia biegów, aby nie narazić się na duże straty finansowe.

Kontrolka opony z wykrzyknikiem

Może występować również w postaci podkowy z wykrzyknikiem. Ta kontrolka samochodowa to czujnik ciśnienia w oponach. Najrozsądniej jest zajechać na najbliższą stację z kompresorem i dopompować powietrze w oponach. Jeżeli po jego napełnieniu komunikat ponownie się pojawi, lepiej udać się do wulkanizacji i zlecić jej naprawę. Jeżeli jesteśmy w trasie, wtedy najrozsądniej byłoby wymienić całkowicie koło na zapasowe.

Kontrolka ABS

Kontrolka w samochodzie pomarańczowa lub czerwona ABS jest układem, który pomaga nam w trakcie poślizgu. Jeżeli chwilowo się zapali i zgaśnie, pełni funkcje informacyjną, że układ zadziałał. Jeżeli będzie stale świecić się na desce rozdzielczej, może informować o kilku problemach: awarii czujnika prędkości obrotowej kół, uszkodzonej pompie ABS, usterce modułu, zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego lub o niesprawnym zaworze hydraulicznym.

Kontrola trakcji ESP

Tak jak w przypadku ikonki w samochodzie z ABS, tak samo z ESP - może zapalić się chwilowo i zgasnąć. Wtedy informuje o działaniu systemu. Kontrola trakcji polega na spowolnieniu koła, które ma na celu kontrolować jego prędkość obrotową, a tym samym poprawić przyczepność auta do podłoża. Jeżeli pali się i nie gaśnie, wtedy mamy do czynienia z awarią systemu.

Kontrolka wspomagania kierownicy

Może mieć formę pomarańczowej lub czerwonej kontroli w samochodzie. Jeżeli się zaświeci, może oznaczać np. niski poziom płynu hydraulicznego, a w razie uszkodzenia poczujemy brak wspomagania kierownicy, przez co znacznie trudniej będzie nam skręcać. Rozsądnie jest też sprawdzić, czy nie są widoczne wycieki z układu. Nie obejcie się bez wizyty w warsztacie naprawczym.

Kontrolka poduszki powietrznej

Może mieć kolor pomarańczowy lub czerwony. W odróżnieniu od ikonki z informacją o niezapiętych pasach, występuje pod symbolem kierowcy na siedzisku z okrągiem przed pasażerem (czyli poduszką powietrzną). Może mieć też formę napisu SRS lub AIR BAG. Przyczyna może tkwić w awarii czujnika zderzeniowego lub maty obecności pasażera.

Kontrolka filtru DPF

Występuje ona w niektórych samochodach z silnikiem diesela, a sam filtr jest odpowiedzialny za redukcję zanieczyszczeń do środowiska w trakcie spalania ropy. Gdy kontrolki w samochodzie nam się zapalą, świadczy to o tym, że najwyższy czas wymienić lub wyczyścić filtr.

Kontrolka EPC

Kontrolka EPC świadczy o awarii elektroniki w pojeździe. Może występować również w kolorze czerwonym w postaci samochodu z kluczem francuskim. 

Czerwone kontrolki w samochodzie i ich znaczenie

Kontrolki w samochodzie pomarańczowe

Kontrolka temperatury płynu chłodniczego

Wygląda ona jak termometr unoszący się na wodzie. Gdy się zapali, może świadczyć o braku płynu chłodniczego lub o przegrzewaniu się silnika. Jednak ikonka w samochodzie od temperatury nie zawsze gaśnie po dolaniu płynu. Gdy stan płynu chłodniczego jest w normie, powinniśmy niezwłocznie wezwać pomoc. Inne znaczenie tej kontrolki, to awaria pompy wody, uszkodzenie termostatu, przeciek w chłodnicy, uszkodzony przewód chłodzenia lub uszczelka pod głowicą. 

Kontrolka oleju silnikowego

Potocznie zwana "lampą Alladyna". Może oznaczać zbyt niski poziom płynu olejowego, jednak ta kontrolka w samochodzie może informować o zatarciu silnika, zużyciu pompy oleju lub zatarciu innych elementów. Zatrzymujemy się natychmiast i sprawdzamy bagnetem poziom oleju. Jeżeli jest stan w normie, oznacza, że wystąpiła awaria, a jeżeli brakuje oleju, próbujemy go dolać. Gdy po dolaniu dalej ikona będzie się świecić, niezwłocznie dzwonimy po pomoc drogową.

Kontrolka akumulatora

Tak samo, jak w przypadku innych kontrolek zapala się podczas odpalania silnika. Jeżeli będzie się świecić, to znaczy, że niedługo może auto stracić elektryczności i nie będzie w stanie się poruszać. Kontrolka w aucie wskazuje na problem z ładowaniem akumulatora (jeżeli auto jest sprawne i jeździ). Problem może tkwić w akumulatorze, alternatorze, ale i kablach.

Kontrolka hamulca ręcznego

Jeżeli się zapali, najpierw sprawdźmy, czy mamy zaciągnięty hamulec ręczny. Gdy go zdejmiemy, ikona powinna zgasnąć. Jeżeli będzie dalej się palić, to może świadczyć o awarii układu hamulcowego. Wtedy trzeba niezwłocznie skontaktować się z pomocą drogową, aby nie stwarzać poważnego zagrożenia na drodze w sytuacji, gdy hamulce odmówią posłuszeństwa.

Kontrolka pasów bezpieczeństwa

To czerwona kontrolka w samochodzie, która dba o nasze bezpieczeństwo. Wiele aut ma również zamontowany sygnał dźwiękowy, który stale upomina się o zapięcie pasów. Jeżeli mamy je zapięte, kontrolka dalej się pali, a sygnał dźwiękowy stale gra, być może awarii uległ czujnik. Trzeba go wymienić.

Kontrolka świec żarowych

Podczas silnych mrozów, jesteśmy świadkami (jeżeli mamy diesla), jak świece żarowe się zagrzewają. Mogą one być koloru czerwonego lub pomarańczowego. Jeżeli pali się ciągle kontrolka samochodowa, może to świadczyć o awarii wtryskiwacza, uszkodzeniu turbosprężarki, czujnika obrotów wałka rozrządu lub pompy wysokiego ciśnienia. 

Informacyjne kontrolki w samochodzie i ubezpieczenie Assistance

Są zielone, niebieskie, a nawet żółte. Informują o działaniu pewnego systemu, czyli np. świateł mijania, drogowych, przeciwmgielnych, wciśniętego hamulca, włączonego automatycznego trybu wycieraczek, asystenta zjazdu, tempomatu, kierunkowskazów, świateł przyczepy, martwego pola, pasa ruchu, gotowości do jazdy, zmiany biegów, trybu sportowego, ECO, czy asystenta świateł drogowych. Np. kontrolka START-STOP świeci się zazwyczaj na zielono lub niebiesko, ale gdy zapali się na pomarańczowo lub czerwono, oznacza awarię systemu.

Jeżeli często wyjeżdżasz w dłuższe trasy i nie zawsze możesz liczyć na pomoc najbliższych w sytuacji, kiedy Twoje auto wymaga holowania, warto rozważyć wykupienie ubezpieczenia OC z dodatkowym ubezpieczenia Assistance, które zapewnia pomoc na drodze. Nasze narzędzie, kalkulator OC pomoże Ci porównać ubezpieczenia OC + Assistance w kilku Towarzystwach Ubezpieczeniowych nie tylko pod kątem ceny, ale zakresu ochrony (przede wszystkim, czy Ubezpieczyciel udzieli Ci pomocy w wybrany wariancie w razie awarii i jaki jest limit holowania pojazdu do warsztatu). Wystarczy tylko raz uzupełnić fomularz. Gdyby pojawiły się jakieś problemy, zachęcamy do kontaktu z naszą infolinią, która pomoże i doradzi w wyborze właściwego ubezpieczenia. 

Krystian Rolka
Krystian Rolka

W branży ubezpieczeń od 2018 roku. Pracuje w dziale marketingu, gdzie zajmuje się m. in. contentem i marketingem internetowym. Prywatnie fanatyk dobrego kina i scenariuszy filmowych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Porady ubezpieczeniowe

Może zainteresuje Cię również