Czym jest filtr DPF? Na czym polega jego wypalanie? Za co odpowiada w układzie wydechowym? Na czym polega jego regeneracja i po czym poznać, że zapchał się?
Filtr DPF - co to takiego i na czym polega jego praca?
DPF, czyli tzw. „Diesel Particulate Filter” stanowi jeden z elementów układu wydechowego. Jest to urządzenie w kształcie metalowej puszki z wewnętrznymi kanalikami i przegrodami, w których w procesie filtracji gromadzi się sadza pochodząca ze spalania paliwa. Gdy jej ilość jest znacząca, rozpoczyna się wypalanie DPF, które polega na rozgrzaniu filtra do temperatury 600 stopni Celsjusza. Aby do tego doszło, jednostka napędowa potrzebuje większej ilości mieszanki paliwa. Z układu wydechowego wydostaje się wtedy czarny dym.
W niektórych modelach aut kontrolka DPF informuje o działaniu takiego procesu. Innym rodzajem filtra jest FAP, tzw. filtr mokry. Dolewa się do niego specjalny płyn katalityczny. Gdy istnieje potrzeba jego wypalenia, substancja jest wtryskiwana do komory silnika, przez co wystarczy temperatura w wysokości około 200-300 stopni, aby wypalić zgromadzoną sadzę (ułatwia też wykonanie takiego procesu jeżdżąc po mieście). W silnikach napędzanych benzyną stosuje się filtr GPF.
Jakie problemy miało rozwiązać wprowadzenie filtru cząsteczek stałych?
Sadza jest substancją szkodliwą, która powstaje poprzez niepełne wypalanie paliwa, przez co dostaje się ona do atmosfery i może przenikać przez błony komórkowe powodując w organizmach żywych różnego rodzaju nowotwory. Stąd organy ustawodawcze Unii Europejskiej postanowiły wdrożyć pewne regulacje w postaci restrykcji dotyczących normy emisji spalin. W następstwie, producenci aut wpadli na pomysł filtru DPF. W ten sposób zredukowano emisję sadzy i zapewniono optymalne warunki do jej wypalania, zmniejszając zanieczyszczenie środowiska.
Wypalenie DPF - jak zapewnić optymalne warunki i po czym poznać awarię filtra?
Najlepiej, jeżeli kontrolka DPF pokaże proces wypalania filtra, utrzymać stałą prędkość jazdy bez zmieniania biegów o obrotach rzędu 2-3 tysiące. Jednak w terenach zabudowanych nie zawsze jest to możliwe. Wtedy należy pojeździć po mieście w takich miejscach, aby te warunki wypalania były jak najlepsze. Przerwanie takiego procesu może wiązać się z mocniejszą eksploatacją podzespołów jednostki napędowej, co może prowadzić do uszkodzenia silnika. Stąd w trakcie procesu nie zaleca się wyłączania silnika.
Jeżeli filtr cząsteczek stałych jest zapchany, możemy odczuć to w momencie, kiedy auto ma wyższe spalanie, słabszą moc i parametry pracy silnika. Wielu kierowców decyduje się wtedy na regenerację lub wymianę filtra, a niektórzy nawet usuwają go, co jest niezgodne z obowiązującym prawem. Mechanicy stosują swego rodzaju emulatory, które imitują sygnał pracy filtra do jednostki sterującej, jakby stale on pracował. Konsekwencją za brak tego systemu podczas kontroli może być odebranie dowodu rejestracyjnego pojazdu i otrzymanie mandatu.
Czy ubezpieczenie AC pokryje awarię filtra DPF?
Uszkodzenia, do jakich może doprowadzić filtr są zależne od prawidłowego użytkowania auta, a zaniedbanie tych kwestii obciąża odpowiedzialnością właścicieli aut, przez co naprawa nie zostanie pokryta z ubezpieczenia AC, jeżeli uwzględnimy ją jako awarię. Przydatne może okazać się w tej sytuacji tylko ubezpieczenie Assistance, które swoim zakresem ochrony obejmuje awarię. Wtedy Ubezpieczyciel zabierze z trasy nasze auto do najbliższego warsztatu naprawczego (tam z własnej kieszeni musimy pokryć koszt części i naprawy). Ubezpieczenie Assistance jest najczęściej dostępne z OC. Obydwa z nich można kupić przez Internet, korzystając z porównywarki ubezpieczeń Wygodnie.pl. Wystarczy kilka minut, aby porównać ze sobą oferty kilku Ubezpieczycieli i wybrać tę najkorzystniejszą. W razie trudności, nasza infolinia służy pomocą.