Czarne skrzynki jako obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów

Czarne skrzynki jako obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów

Obowiązkowa "czarna skrzynka" w nowych samochodach. 

6 lipca 2024 roku weszły w życie przepisy unijne zabraniające rejestracji nowych pojazdów niewyposażonych w rejestratory danych wypadkowych. Mimo, że przepisy oficjalnie weszły w życie w lipcu, to tak naprawdę większość nowoprodukowanych samochodów jest już wyposażona w EDR (Event Data Recorder – ang. rejestrator zdarzeń).

"Czarna skrzynka" w samochodzie może być  jednym osobnym urządzeniem, ale tak być nie musi i najczęściej tak nie jest. Dane wypadkowe zapisywane są w głównym sterowniku pojazdu oraz w innych dodatkowych sterownikach, np. poduszkach powietrznych – zazwyczaj jest to rozproszony system , którego nie da sę po wypadku  tak poprostu odkręcić, włożyć do kieszeni i w ten sposób zamazać ślady. 

Co mierzą i zapisują rejestratory EDR?

Od wielu lat odbywają się testy oraz montaż samochodowych czarnych skrzynek i w wielu przypadkach pomogły ujawnić prawdę o zaistniałych zdarzeniach drogowych.  Pomiar i rejestracja parametrów jazdy odbywa się w trybie ciągłym. Rejestrowane są: prędkość jazdy, przyspieszenie wzdłużne oraz boczne, ruch obrotowy nadwozia, poziom otwarcia przepustnicy (naciśnięcia gazu), ciśnienie w układzie hamulcowym (czyli każda próba hamowania), kąt obrotu kierownicy, zmiany prędkości obrotowej kół względem siebie (a więc poślizg), wszelkie przeciążenia, prędkość obrotowa silnika, tryb pracy skrzyni biegów itp. Im lepiej wyposażony pojazd, tym bardziej szczegółowe dane są na bieżąco zbierane i rejestrowane. Ciekawą opcją, działającą w wielu autach, są wagi zamontowane w fotelach kierowcy i pasażera. Wyjściowo służą one do tego, aby poduszki powietrzne mogły dostosować parametry działania do masy chronionych osób, ale jeśli po wypadku dochodzi do zamiany osób na fotelu, dzięki wagom z łatwością można stwierdzić, że samochodem kierował np. pijany człowiek o masie 105 kg, a nie trzeźwy pasażer o masie 73 kg. 

Ile wynosi czas zapisu?

Rejestrator nie prowadzi ciągłego zapisu całej trasy. Sesje zapisu są kilusekundowe i są ciągle nadpisywane. W związku z tym, można odczytać co się działo kilka sekund przed i w trakcie wypadku, nic więcej. Jest to zupełnie wystarczające dla śledczych, aby jasno określić co się działo z pojazdem tuż przed wypadkiem, z jaką prędkością się poruszał. 

Zdrowy rozsądek podstawą bezpieczeństwa

Kierowco - pamiętaj, że najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa na drodze! Przestrzegaj obowiązujących przepisów i nie wsiadaj za kierownicą pod wpływem alkoholu. Nowe wymagania odnośnie wyposażenia samochodów mają ułatwić śledczym ustalenie przyczyn wypadków ale mają też wpływać na świadomość piratów drogowych, których tożsamość i wykroczenia coraz łatwiej jest ustalić. 

Może zainteresuje Cię również