Czym jest bieg jałowy? Na czym polega jazda na luzie? Czy używanie go wpływa na to, że zaoszczędzimy pieniądze? Czy istnieją lepsze rozwiązania niż używanie biegu jałowego?
Bieg jałowy - czym właściwie jest?
Znacznie częściej spotykamy się ze zwrotem „wrzuć na luz” niż biegu jałowego. Jest to potocznie nazywana najniższa prędkość obrotowa silnika, przy której auto nie zgaśnie, a jednocześnie takie wolne obroty nie pozwalają na ruch pojazdu. Wartość minimalnych obrotów jest w dużym stopniu zależna od wybranego modelu i marki auta, jego wieku a także przebiegu. Orientacyjnie określa się wartość od 600 do 900 obrotów na minutę.
Z biegiem jałowym bardzo często jest związany system start-stop w pojazdach, kiedy to po wrzuceniu luzu i puszczeniu sprzęgła auto gaśnie podczas postoju, a gdy tylko ponownie wciśniemy sprzęgło automatycznie się zapala. Jego zadaniem jest osiągniecie takiego momentu obrotowego, który jest potrzebny do pokonania wszelkich oporów układu tak, aby poszczególne systemy w pojeździe mogły poprawnie funkcjonować (np. alternator, czy pompa wody), bez utraty stabilności pracy i wyrządzenia szkód.
Czy jazda na luzie jest bezpieczena i ekonomiczna?
Na początku każdy kierowca myśli tylko o korzyściach związanych ze zmniejszeniem poboru paliwa, jednak w rzeczywistości jest inaczej. Bieg jałowy i korzystanie z niego w znacznym stopniu obciąża zużycie tarcz i klocków hamulcowych. Taki sposób jazdy jest również uznawany za niebezpieczny. W sytuacji, gdy auto jest rozpędzone, a wrzucony jest luz, w razie jakiegokolwiek zdarzenia na drodze wydłuża się czas reakcji kierowcy. Ponadto, występujący dodatkowo stres może wpłynąć na to, że odpowiednio nie zareagujemy na nagłe niebezpieczeństwo.
Bardziej oszczędną formą redukcji spalania auta jest korzystanie z hamowania silnikiem. Pomaga w tym sterownik ECU. Jego zadaniem jest odcinanie paliwa w momencie, kiedy wykonujemy taki rodzaj hamowania. Wystarczy toczyć się na biegu bez naciskania sprzęgła, a redukcję biegów wykonywać po kolei bez dodawania gazu. Według szacunków, w ten sposób można zmniejszyć spalanie nawet o 15%.
Prędkość obrotowa silnika - o czym może informować?
Bieg jałowy jest bardzo często używany podczas badań diagnostycznych i różnych napraw. Nierównomierna praca silnika może wskazywać na usterkę jednostki napędowej. Dlatego konieczne jest sprawdzanie pracy silnika, kiedy jest on rozgrzany, aby nie było to związane z niskimi temperaturami na zewnątrz.
Zbyt niskie, wolne obroty mogą świadczyć o zanieczyszczeniach w układzie, awarii systemu wtryskowego, czy czujnika ustawienia przepustnicy. Natomiast zbyt wysoka prędkość obrotowa silnika o usterce czujnika temperatury silnika, zużyciu filtra powietrza lub nadmiernej eksploatacji świec zapłonowych.