- Czytajmy dokładne warunki, na jakich zawieramy umowę ubezpieczenia AC.
W Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń, czyli w skrócie OWU, zawarte są wszystkie wymagania oraz zasady, na jakich stwierdzana jest szkoda. Zapoznajmy się z nimi dokładnie, gdyż tu znajdziemy informację między innymi na temat terminów, w jakich powinno się zgłaszać szkodę.
- Nie zostawiajmy samochodu z kluczykami w stacyjce i dokumentami w schowku
Odszkodowanie AC otrzymujemy także w sytuacji, gdy nasz samochód zostanie skradziony. Jednak jeśli stanie się to, gdy zostawimy w samochodzie kluczyki lub dokumenty wozu, ubezpieczyciel nie wypłaci nam odszkodowania. Tak samo wygląda sytuacja, gdy pożyczymy samochód innemu kierowcy.
- Prawo jazdy zostało w domu? Nie jedziemy.
Kto z nas nie zna takiego scenariusza – musimy gdzieś jechać, a prawo jazdy zostało w kieszeni kurtki, która spokojnie wisi na wieszaku. Co w takiej sytuacji? Nie wsiadamy za kierownicę. Ubezpieczyciel ma prawo nie wypłacić nam odszkodowania z AC jeśli kierowaliśmy auto bez uprawnień lub w chwili prowadzenia auta nie mieliśmy przy sobie prawa jazdy.
- Jeśli dojdzie do wypadku, pozostańmy na miejscu zdarzenia.
Jeśli już dojdzie do nieprzyjemnego zdarzenia, w którym ucierpi nasz samochód, nie wolno nam ulec panice i zbiec z miejsca wypadku. Jeśli to zrobimy, ubezpieczyciel nie wypłaci nam kwoty potrzebnej na pokrycie naszych strat.
- Skompletujmy pełną dokumentację
To jakie dokumenty są wymagane, najczęściej określone jest w Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń. Z zasady są to: kopia dowodu rejestracyjnego, kopia prawa jazdy i dowodu osobistego kierowcy oraz oświadczenie sprawcy, które zostało spisane na miejscu zdarzenia. W przypadku kradzieży konieczne jest także zaświadczenie z Policji, że zostało przyjęte zgłoszenie. Czasami wymagane są dokumenty świadczące o pochodzeniu pojazdu, np. dowód zakupu. Oprócz tak przygotowanych dokumentów, musimy wypełnić formularze, które otrzymamy od firmy ubezpieczeniowej.
- Nie zwlekajmy z dostarczeniem dokumentów
Kiedy już skompletujemy dokumenty, powinniśmy jak najszybciej dostarczyć je do ubezpieczyciela. Jest to sprawa, której nie należy odkładać na później, gdyż czas odgrywa kluczową rolę.
- Niezależna wycena szkody
Ubezpieczyciel korzysta z wyceny szkody przygotowanej przez wskazanego rzeczoznawcę i na tej podstawie określa wysokość wypłacanego odszkodowania. Może się zdarzyć, że rzeczoznawca oceni jedynie szkody zewnętrzne i pominie ocenę uszkodzeń wewnętrznych (np. w sytuacji, gdy samochód nie może zostać odstawiony do warsztatu). Powinniśmy dopilnować, aby szkody były ocenione kompleksowo. W tym celu najlepiej odwieźć samochód do warsztatu, gdzie mechanik oceni zakres uszkodzeń.
- Ważny przegląd techniczny
Jeśli zależy nam na pewności, że w razie szkody, otrzymamy odszkodowanie z AC, nie możemy zapominać o przeglądzie technicznym naszego samochodu. Gdyby w trakcie zdarzenia nasze auto nie miało aktualnego przeglądu technicznego, odszkodowanie nam się nie należy.
- Dialog z likwidatorem
W procesie orzekania szkody niezwykle ważna jest komunikacja właściciela pojazdu z likwidatorem szkody. Nam zależy na jak najwyższym odszkodowaniu i jego sprawnym wypłaceniu. Aby było to możliwe, likwidator musi rzetelnie ocenić szkody i zebrać pełną dokumentację. Zamiast więc mu to utrudniać, współpracujmy.
- Walka do końca
Zebraliśmy dokumentację, szkoda została wyceniona, a suma wypłaconego odszkodowania nas nie satysfakcjonuje. To jeszcze nie koniec. Zawsze możemy odwołać się od decyzji ubezpieczyciela i oczekiwać ponownej kalkulacji szkody. W ostateczności, gdy odwołanie nie przyniesie skutku, a my nadal uważamy, że odszkodowanie powinno być wyższe, możemy dochodzić swoich racji na drodze sądowej.